Svar: Kaster op om aftenen
15. januar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Det kan da godt være at din søn har fået en virus, som gør at han har mere kvalme om aftenen end i løbet af dagen. Har han feber? Ofte stiger temperaturen jo i løbet af dagen og barnet bliver mere pjevset og pylret som dagen går.
Måske skulle du prøve ikke at presse ham til for meget mad om aftenen lige i øjeblikket. Men give ham lidt mindre portioner eller springe et måltid over. Det kommer naturligvis an på hvordan han trives i øvrigt.
Vær opmærksom på ikke at skrubbe for meget med ham sidst på dagen og hold ham, så der ikke presses på hans mave.
Da det er noget nyt, så tror jeg du roligt kan se det an, men hvis det fortsætter må du til lægen med ham igen. Hvis han bliver sløv eller på nogen anden måde virker påvirket og anderledes end han plejer, så skal en læge se ham. Det kan også være en god idé at få ham tjekket i hals/svælg. Hvis han er hævet i halsen, eller har ondt, så kan det godt gøre at han kaster op, men han ville i givet fald så også have lidt madlede og har han det?:o)
God bedring.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske