Svar: Irriteret slimhinde
30. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Lina
Umiddelbart vil jeg ikke anbefale den grønne allomin, hvis I ønsker at skåne jeres drengs mave - grøn allomin anbefales til børn med tendens til forstoppelse og den indeholder citronsyre, så derfor vil det ikke være mit første valg. I kan derimod godt forsøge jer med den blå allomin. Alternativt skal I forsøge jer med Nutramigen eller Profylac som man ved har dokumenteret effekt mod mælkeallergi, det er dog ret dyrt, men hvis lægen har sagt at jeres dreng ikke skal have mælkeprodukter så er det måske dette I skal købe... Det får I på apoteket.
Hvis jeres dreng har det der hedder reflux, som er opkastninger, sure opstød, og virker til at være irriteret over at der kommer mavesyre op i munden (halsbrand og svien i halsen) så skal I købe en speciel erstatning som hedder enfamil. Den fås også på apoteket.
Jeg er i tvivl om hvad lægen helt præcist har sagt til jer og måske skal I kontakte lægen igen for at høre, hvad han mener I skal gøre, så I er sikre på at gøre det hele rigtigt.
Jeg tænker at det vil være godt at give din dreng bananer men også havregrød er godt til at give lidt ro i maven. Ris og godt kogte grøntsager er også godt og du kan f.eks. give ham mos af jordskokker og asparges eller kartofler og andre rodfrugter. Kogt vand eller lidt kamillete kan også være en god idé.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske