Brev:
Mad - og søvnplan
30. april 2007
Alder:
5 mdr.
Mad - og søvnplan
Hej.
Min datter er nu 5½ måned og vi er for ca. 14 dage siden startet med grød, hvilket hun spiser med stort velbehag. Først fik hun grød en gang dagligt, men de sidste 4 dage har hun fået to gange dagligt. Min egen sundhedsplejerske anbefalede, at jeg startede med grød 2 x inden jeg gik over til grøntsagsmos.
Hun har efter vi startede på grød præsteret at sove 10 timer i streg fra kl. 20-06, ellers vågner hun omkring kl. 4 og får bryst og sover videre til kl. 6-7 (nogle gange kl. 8). Det er virkelig fantastisk, når man tænker på, at hun for en måneds tid siden kun kunne sove max 4 timer ad gangen om natten og kun oven på mig. Nu sover hun i eget værelse i egen seng.
Mit ene spørgsmål vedrører hendes søvn om dagen. Det er blevet meget bedre. Hun sover 1½ til 2½ time om formiddagen og ca. 1½ time om eftermiddagen. Indtil for kort tid siden var eftermiddagsluren kun ca. 45 minutter og så powernappede hun senere på dagen (ikke senere end 16.30). Hun begyndte imidlertid at få svært ved at falde i søvn om aftenen, og derfor forsøgte jeg at få hende til at sove længere til eftermiddag og droppe powernappen - også fordi hun tit var rigtig besværlig at få til at sove sidst på dagen.
Skal hun sove længe om eftermiddagen forudsætter det, at jeg ruller med hende, når de 40 minutter er gået, så det gør jeg næsten hver dag. Jeg kan ud af dine andre svar se, at børn på min datters alder bør sove kort om formiddagen, længere om eftermiddagen og så en kort powernap. Bør jeg forsøge at ændre hendes søvnmønster i overensstemmelse hermed?
Jeg kan godt mærke, at hun tit er meget træt om aftenen. Hun vågner mellem 15.30 og 16 og kommer i seng ca. 19-19.30. Jeg er bare bange for at afkorte hendes formiddagslur af frygt for, at hun kommer ind i sin dårlige rytme igen og slet ikke vil sove. Nu går det jo lige så godt.
Med hensyn til maden kunne jeg godt tænke mig at starte på grøntsagsmos nu. Hun har lidt træg mave, og jeg tænker, at det vil hjælpe at skifte det ene grødmåltid ud med mos. Hvad mener du om det. Lige nu ser dagen ca. således ud:
06.00: Vågner og ligger i sengen og ammer.
ca. kl. 08.30- 09.00: Ammes og puttes til formiddagslur.
ca. 11.00: vågner.
ca. 12.00: Risgrød med frugtmos og vand i snapseglas (hun drikker max 1).
ca. 13.30-14.00: Ammes og puttes til middagslur.
ca. 15.30-16.00: Vågner fra middagslur.
ca. 17.00: Grød (vil gerne udskifte med grøntsagsmos)+evt. bryst og vand.
ca. 19.00: En flaske MME (ca. 200 ml), hvorefter hun puttes.
Herefter vågner hun enten kl. 2, 4 eller 6. På det seneste oftest kl. 4, hvor hun får bryst.
Håber du kan komme med nogle ideer?
Med venlig hilsen
Iben