Svar: Fladt baghoved og klemt nakkehvirvel
28. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Først vil jeg lige spørge om du har drøftet problematikken med din læge?
Det er sådan at nogle børn får det der hedder Torticollis, som er en skæv holdning af hovedet, som følge af en stramning af musklerne på halsens ene side (sternocleidomastoideus).
Diagnosen Torticollis bør stilles af en pædiater på børneafdelingen og herefter bør man henvises til en fysioterapeut. En fysioterapeut er uddannet til at lave en behandling på barnet og vil vise jer forældre, hvordan I kan hjælpe jeres dreng, hvordan I skal lave øvelser osv. med ham, så hans hals ikke vedbliver at have den stramning og så I så vidt muligt undgår asymetri af kraniet. Fysioterapeuten vil således instruerer jer i hvad I skal gøre og det vil tit være sådan at øvelserne skal laves op mod 20 gange om dagen.
Jeg vil derfor anbefale jer at kontakte lægen allerede i morgen og bede om at få en vurdering af jeres dreng og herunder om en henvisning til pædiater eller fysioterapeut vil være en god idé.
Hvor meget der skal til for at rette din drengs hovedfacon bør ses for at man kan vurdere det og derfor er det vigtigt at du kommer til den rette fagperson. Derudover er det især vigtigt at du får gjort noget nu, hvor din dreng er 3 måneder gammel. Jo ældre han bliver jo sværere bliver det at rette op på. Så fat i lægen i morgen:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske