Brev:
Han vil ikke sove - 9 mdr.
28. april 2007
Alder:
9 mdr.
Han vil ikke sove - 9 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar vedr. sovevaner.
Nu er vores næsten 9 mrd gamle dreng dog begyndt at vågne rigtig mange gange i løbet af aftenen og natten. Han starter med at ville underholdes: Han ligger og griner med et meget drilsk glimt i øjet (det kan i starten være helt svært for os at holde masken). Man kan næsten se at han tænker "Skal vi lege?"
Men når han griner og pludrer sådan, så siger vi stille "sssshhh, du skal sove, skat", og så går vi - for så at vende tilbage, når han brokker sig igen. Problemet er, at han åbenbart er en meget (vilje)stærk dreng, for det kan stå på on/off hele natten, og det eskalerer indtil han ikke bare vil lege/snakke. Til sidst har han selv helt glemt at det startede med "sjov og ballade", og er næsten ikke til at trøste. Han er også blevet enormt svær at putte, fordi han allerede her kan blive helt ulykkelig når vi vender os for at gå, efter at have siddet lidt og sunget for ham el.lign.
Hver gang vi har haft ham ham oppe og gå rundt med ham om natten, samt når vi til at starte med putter ham, er vi nødt til at lade vores overkrop følge med helt ned i sengen til ham, og have hovedet på hans bryst, for han opdager lige med det samme hvis vi "bare" lægger ham. Så står man der med hele overkroppen og hovedet nede i sengen, og skal først lige så forsigtigt liste den ene arm væk under ham og så den anden arm væk, og til sidst kan man så flytte hovedet fra hans bryst.... hvis man er heldig, så vågner han ikke. Det føles ret komisk.... men selvfølgelig også meget frustrerende mens det står på.
Vi forstår ikke rigtig hvad der er sket, for før i tiden faldt han altid i søvn af sig selv efter 10 min, og sov hele natten igennem - skulle bare have sutten 3-4 gange i løbet af natten, men vågnede næsten ikke engang ved det. Han også sover generelt meget mindre tungt end tidligere. I dit svar d. 16-Apr nævnte du det med separationsfasen, men kan dette også skyldes det - jeg syntes det er ret ekstremt??? Jeg håber du kan komme med nogle forslag til hvad vi kan prøve at gøre, for det er efterhånden ved at være meget småt med nattesøvnen...
Vi har vist været rigtig priviligerede mht hans sovevaner til at starte med..... Vi skulle vist have nydt det lidt mere...
Til info kan jeg fortælle at han sover 3 gange i løbet af dagen (relativt problemfrit): ca. 30 min ved 8/9 tiden, 2-3 timer til middagslur og ca.30 min ved 15/16 tiden. Han kommer i bad hver aften og får en flaske mme til at "gå i seng på". Han bliver lagt/vi forsøger at lægge ham ca. kl. 19. Han får det samme mad som os til aftensmad, hjemmelavet grød med frugtstykker i til morgenmad og 2 mellemmåltider med frugt/rugbrødshapsere. Til måltiderne får han vand.
Mange hilsner,
Mette