Svar: Feber - 10 mdr.
28. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Anette
Der kan godt være variation i hvor høj en morgentemperatur man har. De fleste har dog en morgentemperatur der ligger lidt under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Men nogen kan godt have en temperatur der er lidt højere end dette uden at det betyder at man er syg.
Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. Temperaturen hos et barn der har løbet rundt og leget kan godt være mellem 37,5-37,9 men når barnet så får lidt af tøjet af og slapper af, så falder temperaturen igen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og stiger i forbindelse med aktivitet og det er ikke det samme som at barnet har feber.
Man skal altid se på barnets almene tilstand og ud fra dette vurdere hvorvidt barnet har det godt eller ej. Feber er et tegn på at barnet er syg, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Man taler normalt om feber når temperaturen er over 38 grader.
Håber at dette hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske