Svar: Krav til egen læge?

26. april 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anna

Hvis du er utilfreds med din læge har du ret til at vælge en anden læge. Man kan med hensyn til læger vælge at høre til gruppe 1 eller til gruppe 2.

Gruppe 1-sikrede vælger blandt de læger, der har åbent for tilgang, normalt inden for en afstand af ti km. fra det sted, hvor man bor. Kommunen kan oplyse om, hvilke læger man kan vælge imellem. Får kommunen besked senest den 15. i måneden, træder lægeskiftet i kraft fra begyndelsen af den efterfølgende måned. Man kan så tidligst skifte læge igen efter seks måneder. Det kan nogle gange være en god idé at vælge et lægehus, hvor der er flere læger ansat, så har man mulighed for at få tid hos en anden.

Gruppe-2 sikrede vælger ikke fast læge, men kan frit henvende sig til en praktiserende læge efter eget valg. Men skal til gengæld betale en del af honoraret selv.

Hvis ...

Annonce

... du vil skifte læge eller sygesikringsgruppe, skal du henvende dig til Folkeregistret.

Med hensyn til speciallæger så er det sådan at man som gruppe 1-sikret skal have en henvisning til speciallæge fra sin egen læge. Det gælder dog ikke til øre-/næse-/halslæger og øjenlæger, hvor man kan bestille tid uden henvisning.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Gruppe 2-sikrede behøver ingen henvisning til speciallæge og kan frit vælge speciallæge. Til gengæld skal en del af honoraret igen betales af patienten selv.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Og derudover vil jeg sige, at du da bør fortælle din læge at du har brug for at blive tage alvorligt og at du er bekymret for din datter. Du skriver jo at din læge er sød og det lyder som om I umiddelbart har en god kontakt og derfor tænker jeg også at I er nødt til at tale om det.

Rigtig meget held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder