Svar: Krav til egen læge?
26. april 2007
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Anna
Hvis du er utilfreds med din læge har du ret til at vælge en anden læge. Man kan med hensyn til læger vælge at høre til gruppe 1 eller til gruppe 2.
Gruppe 1-sikrede vælger blandt de læger, der har åbent for tilgang, normalt inden for en afstand af ti km. fra det sted, hvor man bor. Kommunen kan oplyse om, hvilke læger man kan vælge imellem. Får kommunen besked senest den 15. i måneden, træder lægeskiftet i kraft fra begyndelsen af den efterfølgende måned. Man kan så tidligst skifte læge igen efter seks måneder. Det kan nogle gange være en god idé at vælge et lægehus, hvor der er flere læger ansat, så har man mulighed for at få tid hos en anden.
Gruppe-2 sikrede vælger ikke fast læge, men kan frit henvende sig til en praktiserende læge efter eget valg. Men skal til gengæld betale en del af honoraret selv.
Hvis du vil skifte læge eller sygesikringsgruppe, skal du henvende dig til Folkeregistret.
Med hensyn til speciallæger så er det sådan at man som gruppe 1-sikret skal have en henvisning til speciallæge fra sin egen læge. Det gælder dog ikke til øre-/næse-/halslæger og øjenlæger, hvor man kan bestille tid uden henvisning.
Gruppe 2-sikrede behøver ingen henvisning til speciallæge og kan frit vælge speciallæge. Til gengæld skal en del af honoraret igen betales af patienten selv.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Og derudover vil jeg sige, at du da bør fortælle din læge at du har brug for at blive tage alvorligt og at du er bekymret for din datter. Du skriver jo at din læge er sød og det lyder som om I umiddelbart har en god kontakt og derfor tænker jeg også at I er nødt til at tale om det.
Rigtig meget held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske