Svar: Børneeksem - 23 mdr.
18. april 2007
Alder:
23 mdr.
Kære Line
Jeg synes det vil være relevant at du lige vender det med lægen. Jeg er ikke helt sikker på indholdsstofferne i kopattesalve og er derfor ikke sikker på at dette er den bedste creme at bruge - jeg synes derfor du lige bør få lægen til at se på eksemen, når den er der og drøfte behandlingen med ham.
Du har naturligvis ret i at sålænge din dreng ikke virker generet at det og i øvrigt er sund og rask og ikke virker til at have nogen form for allergi, så behøver man ikke haste til lægen. Generelt synes jeg dog at det er fornuftigt altid lige at få en lægelig vurdering ind over, så man ikke kommer til at 'fejldiagnosticere' og måske behandle uhensigtsmæssigt.
Du skal være opmærksom på at børneeksem ofte klør, især hvis barnet har det varmt. Derfor er luftigt bomuldstøj det rareste at have på. Det kan også være en god idé at klippe alle mærker af, så der ikke sidder noget i sømmen på f.eks. blusen og generer huden, derudover er det en rigtig god idé at bade i løbet af dagen og ikke om aftenen. Et bad om aftenen lige inden man skal i seng og putte under en varm dyne, kan få eksemen til at klø mere.
Håber mine overvejelser kan hjælpe dig lidt videre. Jeg ved at apotekerne plejer at have forskellige pjecer som omhandler børneeksem, - her kan du finde gode råd om behandling.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske