Urolig nattesøvn - 13 mdr.

18. april 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Urolig nattesøvn  - 13 mdr.

Hej Helen

Min datter Ronja på 13 mdr. har gået i et par uger nu, og der er fuld fart på. Hun er i forvejen en meget aktiv og nysgerrig pige, så der skal holdes et ekstra øje med hende.

Hun har været lidt sen ude hvad angår at få tænder. Hun har 4 tænder pt. og 2 mere er på vej i undermunden, de er lige tittet frem.

Vi har fået brudt en ond cirkel fordi hun en overgang fik meget flaske og det tog meget af pladsen for den øvrige mad i løbet af dagen. Vi er nu nede på en flaske - ja det er lidt svært at komme af med den sidste :-(. Men min bekymring går på at hun 3 gange indenfor de sidste 2 uger har kastet op efter hun har fået sin aftenflaske. Hun får letmælk og får som regel 200-250 ml. om aftenen. Men hun har skreget når hun har drukket den første flaske og kaster sig bagover og falder først til ro når jeg kommer yderligere mælk i hendes flaske.

Jeg tror det er fordi at hun får for lidt at spise til aften og dermed er sulten. I de 3 tilfælde har hun fået 300-350 ml. og hun falder i søvn med det samme, men så er der ikke gået mere end 5 min. så har hun kastet det hele op.

Er det simpelthen fordi hun "overspiser"? Vi har prøvet at give hende vand istedet for, men det afviser hun fuldstændigt, hun er en meget bestemt lille dame og er slet ikke til at dysse ned før hun får mælk.

Jeg ved godt der sker en masse med disse unger omkring et års alderen også her nu hvor de begynder at gå osv men min lille tøs har tidligere spist fint. Kunne tidligere spise et helt stykke bonderugbrød til frokost + frugt men de ...

Annonce

... sidste 2 måneder er det ikke blevet til mere end 5-6 hapsere.... er det normalt?

Noget andet er at hun altid har sovet meget uroligt. Vi finder hende tit krøbet ind i det ene hjørne af sengen, eller liggende i fodenden eller helt lodret i sengen med arme og ben stikkende ud mellem tremmerne. Men de sidste par nætter har det virkelig været slemt. Hun kaster sig fra den ene ende til den anden i søvne og nærmeste klynker.

Hun falder hurtigt og nemt i søvn ved 19.30-20 tiden, men der går ikke længe før hun begynder på dette og vi har sådan prøvet at holde lidt blidt fast, med den ene hånd på ryggen eller skulderen, men det hjælper ikke. Nogle gange rejser hun sig op nærmest i søvne og her i aftes måtte min mand og jeg op skiftevis for at forsøge at få hende til at falde til ro. Skal vi bare lade hende være? altså jeg tænker er vi for hurtige til at gå ind til hende? Der går alligevel ca 5 min inden vi første gang går ind til hende.

Det skal lige siges at hun er startet i dagpleje for en måned siden og dér er der ingen problemer. Hun bliver bare lagt ud i barnevognen og så er det dét.

Hun er også ekstremt træt om aftenen fordi hun kun tager en lur om dagen. Er det normalt i den alder? jeg vil så gerne have hun tager en lille lur når vi kommer hjem sådan sent eftermiddag, men det går hun i flitsbue over og vil feks. hellere lege med sit legetøj :-) eller hænge i mine skørter.... Hun sover 1½ - 2 timer hos dagplejeren.

Jeg ved godt min mail er lidt rodet, men jeg håber alligevel du kan hjælpe os :-)

Hilsen Ronjas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder