Svar: Syg dreng

13. april 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Merete

Når man skal vurdere børn i forbindelse med sygdom, så taler man om at man skal vurdere barnets almene tilstand. Man siger, at barnets almene tilstand er god, når det kan lege, drikke og afledes, også selv om barnet ikke er så kvikt, som når det er helt raskt.

Når et barn er ved at blive sygt, bliver det ofte mat, pylret, uroligt eller grædende. Små børn kan undertiden klage over ondt i maven eller kaste op, også selvom det ikke drejer sig om en sygdom i maven. Større børn klager ofte over hovedpine og vil ikke spise eller lege. For en dreng som jeres på kun 5 måneder, så vil han jo ikke kunne klage eller fortælle, hvad der er galt - her er det jeres opgave som forældre, at prøve at finde ud af, hvor han har ondt, om han evt. har ondt og i hvilke situationer.

Det er derfor rigtig fint observeret og beskrevet at jeres dreng er voldsomt generet af sin hoste og at det også er hoste, som gør at han kaster op. Det er jo i den forbindelse vigtigt at vide om det er hosten eller en evt. infektion, som giver opkastning.

Feber er tegn på, at barnet har en infektion. Temperaturen siger ikke noget om, hvor sygt barnet er, men er en nødvendig og nyttig oplysning. Det vil sige at børn godt kan have en meget mild virus eller mild sygdom med meget høj feber og modsat kan de godt have en meget alvorlig sygdom og næsten ikke have temperaturforhøjelse. Igen skal man se på barnets almene tilstand.

Mange børn vil ikke ...

Annonce

... spise, når de er syge. Det gør ikke så meget, så længe barnet bare får væske. Har barnet feber, er det særligt vigtigt, at de får væske. Det er et godt tegn, hvis barnet har flere vandladninger om dagen, det betyder nemlig, at barnet får nok at drikke. Det er derfor rigtig fint at I forsøger at give så meget mme som muligt, og når det virker for kvalmt, så er det fint med kogt vand. I må gerne give ham en lille smule sukker i det kogte vand, hvis han har lidt ondt så kan sukker virke smertestillende. Blandingsforholdet er ca 1 tsk sukker til 100ml kogt vand. Lidt kamillete vil han måske også synes er dejligt, det kan løsne lidt og måske få ham til at slappe lidt mere af.

Det gør ikke noget at han sover mere end han plejer, da det er helt normalt, når man er syg. Men at sove er ikke det samme som at være 'fraværende'. Altså jeres dreng skal være nærværende, når han er vågen - han skal ikke være apatisk - han skal reagere på de ting I gør ved ham - bare det at han reagerer mod medicinen viser f.eks. at han ikke er apatisk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Han skal også reagerer på skiftning som han plejer osv. Så det er en balance hvor I skal vurdere hvad der er acceptabel mathed på grund af sygdom og hvad der er for meget fraværende.

Hvis I oplever ham apatisk eller bliver utrygge, så skal I ikke være kede af at kontakte læge/vagtlæge. Det er bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt.

Rigtig god bedring med ham og rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor