Svar: Børneorm - 3 mdr.
11. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Både børn og voksne kan få børneorm. Det er rigtig godt at du er opmærksom på jeres håndhygiejne, - hygiejne generelt er dog meget vigtigt. Man smitter fra menneske til menneske men det er også sådan at æg kan overleve i støv i op til to uger, og derfor kan man også smittes gennem indånding af støv. Det er derfor ikke nok at være hygiejnisk, når det drejer sig om håndvask - det er meget vigtigt at man også sørger for at gøre godt rent.
Den anbefales at man:
- Tager bad om morgenen hver dag og sørger for at vaske sig rigtig godt forneden især omkring endetarmen, hvor der ofte sidder æg og orm.
- Vasker hænder grundigt efter hvert toiletbesøg og før hvert måltid.
- Skifter sengetøj og undertøj hyppigt. Og også gør dette, når man har været behandlet i ca 1 uge.
- Er meget opmærksom på at holde sine negle rene og kortklippede
- Rengør hele sin bolig grundigt, specielt i soveværelset og du skal her sørge for at fjerne så meget støv som muligt
- Ikke spiser mad i soveværelset
- Behandler familiemedlemmer som er smittet samme dag
- Så vidt muligt undgår mad med et højt indhold af sukker og at man generelt spiser en kost som er rig på fibre
Jeg kan se på dit brev at du allerede kender til nogle af rådene:o)
Jeres dreng kan godt få ormene i sig og er derfor i potentiel risiko for at blive smittet. Men jeg krydser fingre for at det ikke sker.
Jeg håber at I snart kommer igennem det og at jeres lille dreng ikke risikerer at blive smittet:o) Rigtig god bedring og rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske