Svar: Dårligt immunforsvar
9. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Sundhedsstyrelsen skriver: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under et år....kosttilskud uden tilsatte næringsstoffer (fx.Bio-Strath) skal ikke registreres eller anmeldes, og der er således ingen kontrol med, om de markedsføres til spædbørn. Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med levnedsmiddellovgivningen, hvis producenterne hævder, at produktet styrker kroppen forsvarsmekanismer." (Kilde: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst.)
Da jeg arbejder efter sundhedsstyrelsens retningslinier, er det sådan holdningen er:o)
I forhold til immunforsvar, så er dette meget komplekst og der er rigtigt mange faktorer som gør sig gældende. Man ved f.eks. at amning og ernæring generelt er vigtige faktorer når man taler om at styrke ens immunforsvar. Immunforsvaret er kroppens eget forsvarssystem mod virus, bakterier og fremmede stoffer, som kroppen ikke kender. Og det betyder at når man bliver smittet med en eller anden virus, så går immunforsvaret til kamp mod den fjendtlige virus og nedkæmper den.
Det er meget almindeligt, at spæd- og småbørn får øvre luftvejsinfektioner, når de kommer i dagpleje eller vuggestue. Det skyldes, at de først opbygger deres immunsvar, når de udsættes for virus og bakterier, og det er netop det, der sker i særlig grad, når de starter i en daginstitution.
Så ved man også at ydre faktorer påvirker immunforsvaret - det er altså ikke kun hvad barnet indtager som har indvirkning men også ydre ting, som rygning, hygiejne, godt indeklima osv. det er på samme måde vigtigt at jeres datter ikke fryser, udsættes for træk osv.
Og så er det sådan at selvom man synes man har gjort alt og ikke kan gøre tingene meget bedre - ja så bliver børnene nogle gange syge alligevel.
Jeg ved ikke om dette er svar nok på dit spørgsmål. Hvis du har brug for at vide noget mere præcist omkring de fysiologiske ting der sker i kroppen, så må du låne bøger på biblioteket om emnet.
Håber at I får en rigtig god institutionsstart, rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske