Svar: Panodil og feber?
7. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Hvor er det synd at din lille pige skal være syg, det lyder som om hun har det rigtig skidt og jeg synes det er helt relevant at du har fået vagtlægen til at se på hende:o)
Når børn får feber, så er det et tegn på at de er syge, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Hvis et barn har høj feber, men i øvrigt virker kvikt, leger, spiser, drikker osv. så siger man at barnets almentilstand er god. Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. En normaltemperatur vil være under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og det er ikke det samme som at barnet har feber.
Det at barnet har feber vil som regel være et tegn på at barnet har fået en infektion ofte med et virus som f.eks. forkølelse. Små børn får højere feber end voksne, og 39-40°C er ikke ualmindeligt ved forkølelse. Da temperaturen stiger i løbet af dagen vil et forkølet barn godt kunne have en temperatur på 38 om morgenen, som så stiger til 39 om aftenen. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet har fået det værre.
Når temperaturen stiger, så fryser man og får kulderystelser og her er det godt at få et tynd lagen eller et dynebetræk over sig. Når temperaturen har nået sit højdepunkt, så har man det rigtig varmt og her skal man så afklædes, bare ligge i en undertrøje og gerne med vinduet lidt på klem, så der er frisk og kølig luft i rummet.
Din datter har tilsyneladende meget høj temperatur dagen igennem og da lægen har set på hende og ordineret panodil, så ser jeg ikke umiddelbart problemer i at du giver hende dette. Det er ikke korrekt at kroppen ikke kan arbejde, når der gives febernedsættende, tværtimod er det vigtigt at så lille et barn får sin væske og således er i stand til at drikke. Du kan på den måde ikke udskyde sygdommen ved at give panodil, men du kan sænke temperaturen og på den måde sikre din datter et vist væskeindtag fordi hun, når temperaturen er lavere, får mere lyst til at drikke hos dig og også bedre vil være i stand til det.
Når det er sagt, så skal man ikke give panodil som var det bolsjer. Det er sådan at panodil (eller paracetamol) i for store mængder kan skade barnets lever og det kan være meget alvorligt. Man har også nogle gange været lidt tilbageholdende med at give panodil til børn som har haft feberkramper og så er der jo en risiko for at sløve nogle symptomer, hvis barnets temperatur holdes 'kunstigt' nede og det er meget vigtigt at man er i stand til at kunne observere sit barn, især så lille et barn som ikke med sproget kan fortælle hvordan hun har det.
Jeg giver dig ret i at det er lidt usædvanligt at hun fortsat har så høj feber og I skal naturligvis være opmærksomme på om hun kan have fået en mellemørebetændelse, en lunge- eller halsbetændelse eller lignende oveni. I givet fald skal hun jo så behandles med antibiotica for at få det bedre.
Jeg synes I skal prøve at give jeres datter panodil 2 gange dagligt og se om det hjælper hende, hvis hun ikke har det bedre i morgen, så synes jeg I skal kontakte lægen igen. Hvis hun i løbet af aftenen bliver tiltagende dårligere, bliver mere apatisk, svær at have kontakt med, ikke vil spise og temperaturen er fast høj så skal I ikke vente med at kontakte lægen, men ringe med det samme. Altid hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt.
Der fines en hjemmeside som hedder sygebørn.dk som I måske kan få glæde af at læse lidt på. I finder den i min linksamling. Rigtig god bedring med hende og jeg håber at hun snart bliver mere frisk:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske