Svar: Opkast og mælke-allergi?
25. marts 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Olivers forældre
Det lyder usædvanligt at et barn pludselig reagerer på havregrød, når han har fået det i flere måneder, faktisk gennem ½ år uden problemer. Ved siden af har han jo fået mælk, som han ikke har reageret på...
Min umiddelbare tanke går derfor på om det er mælken og om det ikke i stedet kan være havregrynene - er i sikre på at der ikke er noget i vejen med dem?
Måske skulle I prøve at holde pause med havregrød i en periode og så i stedet prøve at servere lidt brød eller andet som han kan spise.
Hvis jeres dreng skulle have mælkeallergi så burde han reagere på andre mælkeprodukter også. Ved mælkeallergi er det proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. Barnet må derfor ikke få kost, der indeholder mælkeprotein. Derudover så vil proteiner i mælken ikke blive ødelagt af varme, hvorfor det vil give barnet symptomer, uanset om mælken er varm, kold eller indgår i madlavningen. Som regel vil barnet heller ikke kun kaste op, men vil også få diarré og andre symptomer.
Så jeg kan desværre ikke sige, hvad det handler om, men jeg vil ikke umiddelbart tro at det er mælken han reagerer på. Mit råd er at I holder en pause med havregrød og i stedet forsøger med en anden slags morgenmad.
Rigtig meget held og lykke og god bedring med ham - og jeg vil naturligvis også lige sige, at hvis han fortsat kaster op, så må I lige få lægen til at se på ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske