Svar: Opkast og mælke-allergi?

25. marts 2007

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Olivers forældre

Det lyder usædvanligt at et barn pludselig reagerer på havregrød, når han har fået det i flere måneder, faktisk gennem ½ år uden problemer. Ved siden af har han jo fået mælk, som han ikke har reageret på...

Min umiddelbare tanke går derfor på om det er mælken og om det ikke i stedet kan være havregrynene - er i sikre på at der ikke er noget i vejen med dem?

Måske skulle I prøve at holde pause med havregrød i en periode og så i stedet prøve at servere lidt brød eller andet som han kan spise.

Hvis jeres dreng skulle have mælkeallergi så burde han reagere på andre mælkeprodukter også. Ved mælkeallergi er det proteinerne i mælken, som barnet ikke kan tåle. ...

Annonce

... Barnet må derfor ikke få kost, der indeholder mælkeprotein. Derudover så vil proteiner i mælken ikke blive ødelagt af varme, hvorfor det vil give barnet symptomer, uanset om mælken er varm, kold eller indgår i madlavningen. Som regel vil barnet heller ikke kun kaste op, men vil også få diarré og andre symptomer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så jeg kan desværre ikke sige, hvad det handler om, men jeg vil ikke umiddelbart tro at det er mælken han reagerer på. Mit råd er at I holder en pause med havregrød og i stedet forsøger med en anden slags morgenmad.

Rigtig meget held og lykke og god bedring med ham - og jeg vil naturligvis også lige sige, at hvis han fortsat kaster op, så må I lige få lægen til at se på ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København