Opkast og mælke-allergi?

25. marts 2007

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Opkast og mælke-allergi?

Kære Helen

Jeg skriver til dig med et spørgsmål om opkast:

Min søn på 16 mdr. har nu kastet op 3 gange i løbet af én uge.

Den første gang (lørdag) troede vi, at han var blevet syg pga. af virus, for der hvor vi bor, var der også mange andre, der var blevet syge og kastede op. Han kastede op rigtig rigtig mange gange den dag, og til sidst blev hans krop ved med at "ville kaste op", selv om han ikke havde mere i sig. Det var så synd for ham.

Han virkede så rask igen næste dag, men vi passede selvfølgelig på med at give ham nok med væske og så bare meget mild mad, når han havde lyst.

Så mandag morgen kastede han lige pludselig op igen.

Begge gange har det virket som om, at han har det godt lige indtil han kaster op - altså han leger og ser ud til at være ok, lige indtil opkast bare kommer lige pludselig. Vi kunne slet ikke forstå at det skulle komme igen.

Det mærkelige er også, at både første og anden gang havde vi givet ham havregrød nogle timer forinden, og det var dette, han kastede op (havregryn, lidt salt, vand og mælk).

Den anden ...

Annonce

... gang kastede han kun op den ene gang. Han var meget træt bagefter og sov nogle timer. Da han så kom op, havde det ok igen og har haft det godt siden (mandag aften).

Så sent lørdag aften hører jeg ham vågne ved, at han prøvet at få vejret: han ligger på ryggen og er igang med at kaste op. Og denne gang var det igen havregrød jeg havde givet ham sidst.

Jeg tænker med det samme, at det er mælke-allergi (det havde hans far også, da han var lille, men nu kan han godt tåle mælk).

Men det mærkelige er bare, at han har drukket ko-mælk og spist havregrød, siden han var de 9 mdr., og der har ikke været nogen problemer. Hvorfor lige pludselig nu? hvis det altså er det? Kan man udvikle allergi efterhånden?

Han har drukket mælk hver dag i denne uge (kold), og der har ikke været noget. Er det mon fordi, at mælken bliver opvarmet, når man kommer det i havregrød? eller er det bare et tilfælde, at det har været hver gang, han har spist havregrød? det lyder jo helt underligt.

Hvad skal vi gøre nu, synes du?

Tusind tak for hjælpen.

Mange hilsner
Olivers forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika