Brev:
Opkast og mælke-allergi?
25. marts 2007
Alder:
16 mdr.
Opkast og mælke-allergi?
Kære Helen
Jeg skriver til dig med et spørgsmål om opkast:
Min søn på 16 mdr. har nu kastet op 3 gange i løbet af én uge.
Den første gang (lørdag) troede vi, at han var blevet syg pga. af virus, for der hvor vi bor, var der også mange andre, der var blevet syge og kastede op. Han kastede op rigtig rigtig mange gange den dag, og til sidst blev hans krop ved med at "ville kaste op", selv om han ikke havde mere i sig. Det var så synd for ham.
Han virkede så rask igen næste dag, men vi passede selvfølgelig på med at give ham nok med væske og så bare meget mild mad, når han havde lyst.
Så mandag morgen kastede han lige pludselig op igen.
Begge gange har det virket som om, at han har det godt lige indtil han kaster op - altså han leger og ser ud til at være ok, lige indtil opkast bare kommer lige pludselig. Vi kunne slet ikke forstå at det skulle komme igen.
Det mærkelige er også, at både første og anden gang havde vi givet ham havregrød nogle timer forinden, og det var dette, han kastede op (havregryn, lidt salt, vand og mælk).
Den anden gang kastede han kun op den ene gang. Han var meget træt bagefter og sov nogle timer. Da han så kom op, havde det ok igen og har haft det godt siden (mandag aften).
Så sent lørdag aften hører jeg ham vågne ved, at han prøvet at få vejret: han ligger på ryggen og er igang med at kaste op. Og denne gang var det igen havregrød jeg havde givet ham sidst.
Jeg tænker med det samme, at det er mælke-allergi (det havde hans far også, da han var lille, men nu kan han godt tåle mælk).
Men det mærkelige er bare, at han har drukket ko-mælk og spist havregrød, siden han var de 9 mdr., og der har ikke været nogen problemer. Hvorfor lige pludselig nu? hvis det altså er det? Kan man udvikle allergi efterhånden?
Han har drukket mælk hver dag i denne uge (kold), og der har ikke været noget. Er det mon fordi, at mælken bliver opvarmet, når man kommer det i havregrød? eller er det bare et tilfælde, at det har været hver gang, han har spist havregrød? det lyder jo helt underligt.
Hvad skal vi gøre nu, synes du?
Tusind tak for hjælpen.
Mange hilsner
Olivers forældre