Afviser flaske og vil ikke sove

25. marts 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Afviser flaske og vil ikke sove

Hej Helen

Min datter er nu knap 9 måneder og er lige startet i vuggestue. Hun virker til at være meget glad for det, men er desværre også blevet forkølet. Om det er det der er årsagen ved jeg ikke, men i de sidste par dage er hun pludselig begyndt at afvise flaske totalt og absolut ikke at ville sove.

Det er kommet fra den ene dag til den anden. Hun plejer at få en flaske før hun skal sove, både om dagen og til natten, og har altid været meget glad for det, men nu bliver hun dybt ulykkelig så snart hun ser flasken, slår til den og er næsten ikke til at trøste bagefter.

Samtidig er hun begyndt at blive dybt ulykkelig så snart hun skal lægges i seng om aftenen. Hun lægger sig normalt til at sove uden vrøvl, men i de sidste par dage (startende samtidig med at hun ikke vil have flasken) bliver hun helt utrøstelig så snart vi nærmer os soveværelset. Vi synes har prøvet alt mellem ...

Annonce

... himmel jord, men der er intet der virker, heller ikke det som normalt beroliger hende.

Hvad i alverden det kan være der gør hende så utrøstelig, kan det være vuggestuenstarten og/eller forkølelsen? Eller noget helt andet?

Og er det noget vi kan gøre, eller kan vi håbe på at i hvert fald sengelægningen bliver normal igen når hun har vænnet sig til vuggestuen?

Mht. at hun afviser flasken er jeg bekymret for om hun så får væske nok. Hun er god til at drikke af kop, og vi har forsøgt at tilbyde hende vand og mælk af kop ofte her i de sidste par dage, og det drikker hun og tisser også i sine bleer. Tror du det er bedst at holde en pause med flasken og så prøve igen om nogle dage, eller skal vi blive ved med at tilbyde hende den? Vi har også prøvet med et sugerør i flasken, men det er kun gået en enkel gang indtil videre.

Håber du kan kaste lidt lys over sagen

Hilsen en forvirret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder