Brev:
Afviser flaske og vil ikke sove
25. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Afviser flaske og vil ikke sove
Hej Helen
Min datter er nu knap 9 måneder og er lige startet i vuggestue. Hun virker til at være meget glad for det, men er desværre også blevet forkølet. Om det er det der er årsagen ved jeg ikke, men i de sidste par dage er hun pludselig begyndt at afvise flaske totalt og absolut ikke at ville sove.
Det er kommet fra den ene dag til den anden. Hun plejer at få en flaske før hun skal sove, både om dagen og til natten, og har altid været meget glad for det, men nu bliver hun dybt ulykkelig så snart hun ser flasken, slår til den og er næsten ikke til at trøste bagefter.
Samtidig er hun begyndt at blive dybt ulykkelig så snart hun skal lægges i seng om aftenen. Hun lægger sig normalt til at sove uden vrøvl, men i de sidste par dage (startende samtidig med at hun ikke vil have flasken) bliver hun helt utrøstelig så snart vi nærmer os soveværelset. Vi synes har prøvet alt mellem himmel jord, men der er intet der virker, heller ikke det som normalt beroliger hende.
Hvad i alverden det kan være der gør hende så utrøstelig, kan det være vuggestuenstarten og/eller forkølelsen? Eller noget helt andet?
Og er det noget vi kan gøre, eller kan vi håbe på at i hvert fald sengelægningen bliver normal igen når hun har vænnet sig til vuggestuen?
Mht. at hun afviser flasken er jeg bekymret for om hun så får væske nok. Hun er god til at drikke af kop, og vi har forsøgt at tilbyde hende vand og mælk af kop ofte her i de sidste par dage, og det drikker hun og tisser også i sine bleer. Tror du det er bedst at holde en pause med flasken og så prøve igen om nogle dage, eller skal vi blive ved med at tilbyde hende den? Vi har også prøvet med et sugerør i flasken, men det er kun gået en enkel gang indtil videre.
Håber du kan kaste lidt lys over sagen
Hilsen en forvirret mor