Svar: Vaccination mod skoldkopper
15. marts 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Lotte
Håber at jeg når at svare dig i tide:o)
Man vaccinerer i DK ikke for skoldkopper og det hører således ikke til det danske børnevaccinationsprogram.
Statens seruminstitut skriver bl.a.: "Der findes en effektiv og sikker, levende, svækket vaccine, der er registreret under navnet Varilrix. I Danmark er vaccination mod skoldkopper ikke en del af det almindelige børnevaccinationsprogram, men børn med særlig risiko (medfødte immundefekter eller malign sygdom) bør vaccineres. Ligeledes bør voksne, der ikke har haft naturlige skoldkopper, vaccineres, da sygdommens komplikationsfrekvens stiger med alderen."
Jeg synes det lyder fornuftigt at lade din dreng følge de anbefalinger der er hvor I bor. Er du i tvivl kan du altid kontakte statens seruminstitut i Danmark og du kan læse meget mere om skoldkopper på deres hjemmeside: www.ssi.dk - skriv skoldkopper i søgefeltet til venstre.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske