Svar: Tandfrembrud og mavekneb

10. marts 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Karina

Det lyder ikke som om din datter er helt rask i øjeblikket og jeg tænker at det naturligvis godt kan handle om tandfrembrud, men det er måske mere sandsynligt at hun har fået en maveinfektion eller måske har hun ondt i ørerne - hun er jo forkølet skriver du?

Du bør overveje om du skal få en læge til at se på hende, så du er sikker på at hun ikke har en infektion, ondt i ørerne osv. Derudover tænker jeg at du måske skal prøve med lidt 'skåne kost'.

Giv hende f.eks. havregrød og når du giver hende kød så vælg den lyse type som f.eks. kylling. Det samme med valg af brødprodukter - prøv med noget lyst og dog ...

Annonce

... stadig fiberrigt - jeg ved ikke hvad du kan få hvor du bor. Vælg også de lidt mildere grøntsager som kartoffel, blomkål og gulerod og kog det vand hun drikker i øjeblikket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Derudover tænker jeg at det jo også kan handle lidt om hendes alder, hun har jo en alder nu hvor hun så småt er igang med separationsfasen og der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende lige nu, - ved et større udviklingsspring bliver børn ofte mere pylrede og 'morsyge' - vil helst være på arm hele tiden. Det er dog en fase og det går over igen.

Håber at du kan bruge lidt af mine tanker. Rigtig god bedring og rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.