Svar: Kolik, forstoppelse eller mælkeintolerance?
7. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev. Jeg ville ønske at jeg kunne hjælpe dig, men det er svært for mig at sige hvad det handler om herfra hvor jeg sidder.
Jeg synes det er rigtig godt at I forsøger med nutramigen på lægens opfordring - jeg ville have foreslået det samme. Du skriver at hendes afføring er blevet klæg og militærgrøn og jeg tænker at du skal rådføre dig med lægen omkring dette. Hun har jo tilsyneladende haft ro i maven i nogle dage og så pludselig går det galt igen - kunne det ikke tænkes at hun har fået en mavetarminfektion? Måske var det en idé at pode den afføring og finde ud af om der kunne være noget her. Man anbefaler normalt tre på hinanden følgende afføringsprøver - prøv at tale med lægen om det.
Derudover tænker jeg at I bør teste om hun kan have en urinvejsinfektion. Man kan få nogle små poser som man kan sætte på tissekonen og opfange urinen, som så kan blive analyseret. Nogle børn kan reagerer som jeres datter simpelthen fordi de har blærebetændelse.
Der er således nogle ting at gøre, for at undersøge hende til bunds og derfor synes jeg I skal drøfte det med lægen endnu en gang. Alternativet er jo at få jer alle indlagt med hende, så der er personale 24 timer til at se hvad der sker og vurdere jeres lille pige.
Du skriver at I ikke må give laktulose - hvorfor ikke det? Hvis hun har hård mave og I har en erfaring med at laktulose virker og får maven til at fungere, hvorfor skulle I så ikke bruge det? Der er ikke noget med at laktulose ikke kan gives når barnet får nutramigen - det kan det sagtens. Så dette må I også drøfte med lægen.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske