Kolik, forstoppelse eller mælkeintolerance?

7. marts 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kolik, forstoppelse eller mælkeintolerance?

Hej Helen

Min datter på 8 uger er for et par uger siden begyndt at virke utilpas og skriger meget. Det meste af sidste uge skreg hun fra kl 16 - 19 hver eftermiddag-aften i mere eller mindre grad. Hun er meget urolig om aftenen, men sover fint om natten (4-5 timer af gangen)

Hun er født 10 dage før termin og vejede 3550gram og var 53cm. Hun vejer nu 5000 gram og er 58cm, så hun tager fint på.

Jeg ammer hende desværre ikke mere, da hun ikke tog nok på i starten fordi hun kun ville/kunne sutte ved mig igennem suttebrik. Jeg har malket ud til hende, men gør det ikke mere, da der kun var ganske lidt mælk at hente.

Hun startede på NAN og modermælk, men som min mælkemængde faldt fik hun hård mave og vi skiftede til grøn allomin og brugte udelukkende det efter mit mælke stop. Hun fik samtidig 1-2 ml laktulose i døgnet. Da hun stoppede med at få modermælk startede hendes utilpashed og skrigeture. Hun kom fint af med afføringen efter vi skiftede til grøn allomin og laktulose (lind gul afføring 1-3 gange dagligt), men ville pludselig ikke spise af de sutteflasker vi hele tiden havde brugt (Avent med sut 1).

Vi troede det var fordi den lidt klumpede mælk ikke kunne passere hullet i sutten og skiftede til en et nummer større - det virkede heller ikke, så prøvede vi I, II, ...

Annonce

... III vælling sutten, men det hjalp heller ikke. Nu bruger vi MAM univent, en ventileret flaske med flade sutter, det hjalp.

Min sundhedsplejerske mener det er fordi hun ikke kan "svøbe" om en rund sut og hun bedre kan få ved den flade.

Hendes mave er begyndt at rumle kraftigt når hun spiser, og det gør tydeligvis ondt på hende da hun ofte stopper op og græder. Vi holder en del pauser og sørger for hun får bøvset af.

Jeg har konsulteret min læge med problemet og han har bedt os prøve Nutramigen allergi venlig erstatning, for at se om det er komælke allergi. Vi har brugt det nu i små 4 dage. De første par dage synes jeg det virkede beroligende på hende, og vi havde ingen skrigeri om aftenen - hun er de sidste 2 dage dog blevet urolig og utilpas igen og græder ret meget når hun spiser - indimellem må vi opgive, når hun har taget ganske lidt (60-80ml). Hendes afføring er blevet klæg og militærgrøn, og vi må jo ikke give hende laktulose.

Hvad katten gør man så med sådan en lille størrelse? Hvad kan der være galt med hende? Kan man ikke teste for mælkeintolerance på andre måder end denne, jeg synes det virker lidt usikkert om det er skidt eller kanel når der har været så mange ændringer.

Pyha det var en ordentlig omgang, håber du kan finde hoved og hale i det.

Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder