Svar: Syg og afkræftet

18. februar 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Jamen dog, sikke da en fødselsdag :o(

Det vigtigste er at Sofie drikker. Du skal sikre dig at hun tager væske nok til sig, så betyder maden ikke så meget. Du må prøve at give hende lidt lækkerier og kræse lidt for hende, så hun får mest af det du ved hun godt kan lide. Når man er syg må man godt forkæles lidt - dog stadig med lidt sunde ting:o)

Du skal naturligvis observere hendes almene tilstand. Det handler om at vurdere, hvordan hun virker i forhold til den måde du kender hende på normalt. Små børn kan få meget høj feber og det at have feber er egentlig et udtryk for at barnet har en infektion og ikke så meget udtryk for hvor syg barnet er. Det vil sige at jeres datter sagtens kan have tårnhøj feber uden at være særligt syg og modsat kan hun også have kun lidt feber og så være rigtig syg.

Når hun har feber og temperaturen stiger så fryser hun og skal have et tyndt tæppe over sig, når temperaturen så har nået en vis højde så får hun det for varm og så skal hun afklædes helt. At passe et barn med feber kræver således at man netop våger over dem som en ...

Annonce

... høg og hele tiden hjælper med at afklæde og tildække efter behov.

Hvis hun ligger passivt hen og ikke reagerer normalt, virker sløv og apatisk, begynder at 'fange fluer i luften' eller andet så skal du reagerer meget hurtigt for så er hun dårlig. Men hvis hun sover, vågner op, pjevser men leger lidt og pludrer og interesserer sig lidt for omgivelserne så kan du tage det lidt mere roligt. Hvis den høje feber fortsætter så er det en udmærket idé at kontakte lægen igen.

Barnets almene tilstand er altså god når det vil lege, drikke og kan afledes, også selv om barnet ikke er så kvikt, som når det er helt raskt og også er mere træt, pylret, uroligt og grædende.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Små børn kan undertiden klage over ondt i maven eller kaste op, også selvom det ikke drejer sig om en sygdom i maven. Større børn klager ofte over hovedpine og vil ikke spise eller lege.

Det er også et godt tegn, hvis barnet har flere våde bleer i løbet af dagen, det betyder nemlig, at barnet får nok at drikke. Og som sagt er væske vigtigt, især hvis hun har feber:o)

Rigtig god bedring med hende fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor