Svar: Syg og afkræftet
18. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Jamen dog, sikke da en fødselsdag :o(
Det vigtigste er at Sofie drikker. Du skal sikre dig at hun tager væske nok til sig, så betyder maden ikke så meget. Du må prøve at give hende lidt lækkerier og kræse lidt for hende, så hun får mest af det du ved hun godt kan lide. Når man er syg må man godt forkæles lidt - dog stadig med lidt sunde ting:o)
Du skal naturligvis observere hendes almene tilstand. Det handler om at vurdere, hvordan hun virker i forhold til den måde du kender hende på normalt. Små børn kan få meget høj feber og det at have feber er egentlig et udtryk for at barnet har en infektion og ikke så meget udtryk for hvor syg barnet er. Det vil sige at jeres datter sagtens kan have tårnhøj feber uden at være særligt syg og modsat kan hun også have kun lidt feber og så være rigtig syg.
Når hun har feber og temperaturen stiger så fryser hun og skal have et tyndt tæppe over sig, når temperaturen så har nået en vis højde så får hun det for varm og så skal hun afklædes helt. At passe et barn med feber kræver således at man netop våger over dem som en høg og hele tiden hjælper med at afklæde og tildække efter behov.
Hvis hun ligger passivt hen og ikke reagerer normalt, virker sløv og apatisk, begynder at 'fange fluer i luften' eller andet så skal du reagerer meget hurtigt for så er hun dårlig. Men hvis hun sover, vågner op, pjevser men leger lidt og pludrer og interesserer sig lidt for omgivelserne så kan du tage det lidt mere roligt. Hvis den høje feber fortsætter så er det en udmærket idé at kontakte lægen igen.
Barnets almene tilstand er altså god når det vil lege, drikke og kan afledes, også selv om barnet ikke er så kvikt, som når det er helt raskt og også er mere træt, pylret, uroligt og grædende.
Små børn kan undertiden klage over ondt i maven eller kaste op, også selvom det ikke drejer sig om en sygdom i maven. Større børn klager ofte over hovedpine og vil ikke spise eller lege.
Det er også et godt tegn, hvis barnet har flere våde bleer i løbet af dagen, det betyder nemlig, at barnet får nok at drikke. Og som sagt er væske vigtigt, især hvis hun har feber:o)
Rigtig god bedring med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske