Brev:
Græder uden grund?
18. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Græder uden grund?
Hej Helen
Håber du kan give os et godt råd omkring vores lille dreng...! Han har de sidste to uger haft utroligt svært ved at falde til ro om aftenen - og græder et par timer, hvor vi har svært ved at trøste ham. Vi har ikke fornemmelsen af, at han hverken er sulten eller har ondt. Vi synes han sover tilstrækkeligt, men det virker mest som om han bliver overtræt og ikke kan falde til ro.
Men først lige lidt fakta:
Vores søn er født 9 uger for tidligt (30+5) og er i dag 3 1/2 måned gammel (korrigeret 1 1/2 måned). Han har ikke umiddelbart været præget af hans for tidlige fødsel - bortset fra naturligvis størrelsen, som han så småt er ved at indhente. (1735 gr ved fødsen - knap 6 kg i dag)
De første 5 uger fik han modermælk gennem en sonde, og ellers er han blevet ammet fuldt siden. Han havde en smule vrøvl med maven, der gav sig til udtryk ved, at han lå og pressede en del, men virkede ikke synderligt plaget af det. Men af samme grund har han få gange fået zoneterapi, for at hjælpe tarmsystemet ordentligt på plads.
Han gylpede en del i de første uger, men det er efterhånden sjældent. Desuden havde han el del luft i maven, men det er også aftaget efter zoneterapi-behandlingerne. Vi forsøger at få ham til at gylpe efter hvert måltid, men det tager enten meget lang tid - eller fungerer slet ikke!
Vedr. søvn, så sover han fint om natten. Falder i søvn mellem 21.00 og 23.00 og sover så mellem 5-7 timer. Er kun vågen ved bleskift og amning og sover så igen 4-5 timer. Han sover igen et par timer om formiddagen... og igen nogle timer om eftermiddagen.
For 2 uger siden blev han vaccineret for første gang - og efter den dag, er det som om, har han ændret karakter... fra at være en rimelig rolig baby - til at græde hjerteskærende hver aften. Det starter omkring kl. 18.00, hvor han begynder at virke meget pylret og smågræder lidt indimellem. Han kan dog trøstes ved at blive lagt til brystet eller ved at gå lidt rundt med ham. Herefter er det så tiltagende med gråden...
Han bliver sværere at trøste og får sværere ved at falde til ro. Det eneste der med sikkerhed virker er, at lægge ham på puslebordet, hvor han kan se sin yndlings-uro!!
Vi har efterhånden prøvet alt; beroligende musik, stille rum, lys, mørke, sidde stille med ham, gå rundt med ham osv. osv. Han kan falde til ro 5-10 ad gangen, hvor han enten stirrer ud i luften eller er lige ved at falde i søvn - og så starter gråden forfra. Han virker som tidligere skrevet ikke til at ha' ondt nogle steder - han virker bare meget pylret... så vi synes det er vældigt underligt. Har også forsøgt at få ham til at sove lidt mere i løbet af dagen, for at undgå, at han bliver overtræt. Men ingenting hjælper tilsyneladende.
Vi er ligeledes opmærksomme på, at præmaturbørn kan ha' anderledes behov for ro og hvile. Men vi registrerer ikke nogen forskel i hans reaktioner alt efter hvad der er sket i løbet af dagen - det betyder altså ikke noget, om han har været udsat for mange nye påvirkninger eller har været hjemme i trygge rammer hele dagen!! Han er lige ulykkelig om aftenen...?!?!
Tror jeg har fået det hele med... har du nogle ideer til, hvad hans gråd kan skyldes?? Eller hvordan vi kan berolige ham??
Med venlig hilsen
Caroline