Svar: Væske / forstoppelse
21. december 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Som mor har man ofte en fornemmelse og hvis du mener væskemangel er skyld i den forstoppede mave, så har du højst sandsynlig ret.
Det er jo altid svært at vide hvor meget mælk barnet egentlig får, når man ammer. Et barn på 6½ mdr skal have ca. en liter i døgnet. Ved 9 mdr´s alderen nedsættes dette til 750 ml og frem mod 1 års alderen 500 ml.
Hvis du er glad for at amme og gerne vil fortsætte med dette, så er der ikke noget i vejen for at du giver bryst efter et grød-/mosmåltid.
At drikke 5 ml af kop er ikke meget. Måske kan du få hende til at drikke mere ved at købe en tudkop eller købe en "drypfri" kop. Den fungerer som en flaske og i princippet er der ikke grund til at introducere en flaske nu; men i jeres situation kunne det måske være en god idé. Den "drypfri" kop skal hun også sutte på, for at få mælken ud, hvis hun ikke vil det så er en almindelig tudkop måske en løsning. Der findes desuden kopper i stål, porcelæn, plastik og glas. Det er vigtigt at koppen ikke er for stor og fanger hendes interesse.
Med hensyn til laktulose så afhænger mængden af hvor meget hun vejer. Du skal give ca. 1 ml pr kg x 1 dgl. Hvis hun er en stor pige kan du godt opdele x 2 dgl, som nu. Laktulose består stort set ikke af andet end sukker og det skader hende ikke. Sukkeret virker på tarmbevægelserne. Derfor kan du også lave lidt sukkervand til hende, som hun på samme måde kan drikke af kop. Det er dog vigtigt at det ikke er så store mængder at det tager pladsen op for andet mad, da der jo ingen næring er i det. Igen et spørgsmål om hvor stor hun er og hvordan hun i øvrigt trives.
Lidt mavemassage og cykling med benene kan også være med til at sætte maven i gang. Nogle forældre har glæde af zoneterapi og kan selv lære hvordan de skal trykke på barnets fødder. Om det virker kan jeg ikke stå inde for, men det kan jo være et forsøg værd.
Det kan også være en god idé at give barnet et varmt omslag på maven. Du skal naturligvis holde øje med hende og sørge for at hun ikke bliver overophedet! Men en varm stofble rundt om maven kan nogle gange hjælpe.
Hvis hun spiser grød så prøv med øllebrød og havregrød, evt. med lidt sukker på. Det er også med til at holde maven i gang.
Ellers tror jeg, som du selv, at det er et spørgsmål om at få nok væske i hende. Prøv jer frem og held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske