Svar: Syg efter dagplejestart - 12 mdr.
5. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Ellas mor
Jeg er desværre ikke sikker på at jeg er den rette at spørge. Jeg ved at der er lavet enkelte undersøgelser omkring sygdomme i daginstitution, sygdomme i småbørnealderen osv. Og du vil sandsynligvis godt kunne finde nogle tal og noget statistik over hvor mange børn der procentvis bliver syge, hvad de bliver syge af, hvor gamle de er osv. Jeg kender dog ikke disse tal, men måske du kan finde noget hos sundhedsstyrelsen.
Det er også min fornemmelse at børn ofte bliver syge når de starter i institution/dagpleje. Jeg ved at der er lavet undersøgelser som viser at netop håndhygiejne er vigtigt i den forbindelse og at det således er vigtigt at man vasker børnenes hænder i forbindelse med skiftning, spisning osv. Man ved også at smitterisiko nedsættes ved brug af håndklæder i papir i stedet for håndklæder af stof, ved brug af sæbedispenser i stedet for sæbe i en skål osv. Der er derfor også forskellige regler vedr. hygiejne, vask af legetøj osv. i daginstitutioner.
Børn er forskellige og derfor tager de også imod sygdomme forskelligt, nogle børn er således syge meget sjældent og hos andre børn er det som om den ene sygdom afløser den anden. Årstiden lige nu er heller ikke den bedste - der er jo flere som er syge i vinterhalvåret end når sommeren og varmen kommer - så der er forhåbentlig lys forude:o)
Det er også min fornemmelse at børn er mindre syge fra 3 års alderen. Jeg tænker her at de nok hænger sammen med flere ting. For det første vil børn i børnehavealderen have et lidt stærkere immunforsvar, de vil selv være i stand til at vaske hænder, pudse næse osv. Naturligvis skal de fortsat huskes på det, men de har trods alt en alder, hvor de selv kan være lidt mere opmærksomme på renlighed. Derudover så putter de jo ikke alt i munden, som de mindre børn gør.
De lidt større børn får så ofte de 'rigtige' børnesygdomme som skoldkopper og hånd-fod-mund-syge.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at Ella spiser så varieret som muligt. Du kan overveje om du skal begynde at give hende en multivitamintablet, som du skal knække i kvarte så du er sikker på at hun ikke får den galt i halsen. Derudover skal du sørge for at hun ikke bliver kold og fugtig. Hvis hendes bluse bliver våd på brystet og ærmerne så skal den skiftet, det er generelt godt med 3 lag - undertrøje, langærmet bluse og en trøje (som så kan tages af eller på, alt efter hvor varmt eller koldt hun har det).
Vær opmærksom på træk, åbent stående døre som giver træk hen over gulvet. Hun er fortsat så lille at hun stadig er meget på gulvet og det er vigtigt at der ikke virker fodkoldt. Lad hende også selv have et par bløde og varme sutsko på fødderne, som luner imens hun fortsat kan stå fast.
Naturligvis hue og handsker udendørs, samt flyverdragt. Hav altid godt med skiftetøj med, også handsker skal skiftes når de bliver våde.
Lidt varmt at drikke løsner hosten og hun må således gerne få lidt lun te, når hun hoster. Det kan være rart på denne årstid. Dog ikke store mængder:o)
Håber dette er svar nok. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske