Brev:
Syg efter dagplejestart - 12 mdr.
5. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Syg efter dagplejestart - 12 mdr.
Kære Helen
Jeg har lige nogle spørgsmål om sygdom.
Ella har været i dagpleje siden hun var 9 måneder - ca. 3 måneder på nuværende tidspunkt. Man hører jo ofte at børn bliver mere syge efter start i institution/dagpleje, fordi de bliver udsat for flere smittekilder end tidligere. Ella har da også været syg ca. en uge pr. måned siden start, med en særlig slem omgang lige pt. hvor hun var været syg en uge, så penicillin kur en uge, hoste og nu syg igen.
Ud over en gang mellemørebetændelse har vi ikke nogen diagnose, men symptomerne har været feber, hoste, og 'snot' (vi har været ved lægen, men tit er 'diagnosen' jo bare at der er tale om en infektion af en eller anden art). Imellem deciderede sygdomsperioder har hun hostet og snottet noget/meget af tiden.
Mit spørgsmål er nu hvor meget sygdom, der regnes som 'normalt' - både under hensyntagen til dagplejestart, alder og årstid? Hvor lang tid regner man med at dagplejestart spiller ind ifm. flere sygedage? Er det fx normalt hvis ovenstående mønster fortsætter ½ år endnu - og kan det så stadig tilskrives dagplejestart? Er der andet at gøre end at 'stå igennem' og håbe på bedre tider? Hvad kan vi i øvrigt gøre for at mindske sygdommene?
Indimellem virker det som om den ene sygdomsperiode afløser den næste :-( Jeg har for resten hørt at børn fra 3 års alderen og frem generelt er væsentlig mindre syge - har det noget på sig?
Venlig hilsen
Ellas mor