Syg efter dagplejestart - 12 mdr.

5. februar 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Syg efter dagplejestart - 12 mdr.

Kære Helen

Jeg har lige nogle spørgsmål om sygdom.

Ella har været i dagpleje siden hun var 9 måneder - ca. 3 måneder på nuværende tidspunkt. Man hører jo ofte at børn bliver mere syge efter start i institution/dagpleje, fordi de bliver udsat for flere smittekilder end tidligere. Ella har da også været syg ca. en uge pr. måned siden start, med en særlig slem omgang lige pt. hvor hun var været syg en uge, så penicillin kur en uge, hoste og nu syg igen.

Ud over en gang mellemørebetændelse har vi ikke nogen diagnose, men symptomerne har været feber, hoste, og 'snot' (vi har været ved lægen, men tit er 'diagnosen' jo bare at der er tale om en infektion af en eller anden art). Imellem deciderede ...

Annonce

... sygdomsperioder har hun hostet og snottet noget/meget af tiden.

Mit spørgsmål er nu hvor meget sygdom, der regnes som 'normalt' - både under hensyntagen til dagplejestart, alder og årstid? Hvor lang tid regner man med at dagplejestart spiller ind ifm. flere sygedage? Er det fx normalt hvis ovenstående mønster fortsætter ½ år endnu - og kan det så stadig tilskrives dagplejestart? Er der andet at gøre end at 'stå igennem' og håbe på bedre tider? Hvad kan vi i øvrigt gøre for at mindske sygdommene?

Indimellem virker det som om den ene sygdomsperiode afløser den næste :-( Jeg har for resten hørt at børn fra 3 års alderen og frem generelt er væsentlig mindre syge - har det noget på sig?

Venlig hilsen
Ellas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene