Svar: Min 11. mdr. gamle datter sover meget dårligt om natten pga. øreproblemer
21. december 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Signe
Hvor må I være trætte i den lille familie efterhånden:o)
Jeg tror det er en blanding af øreproblemer og vane, der holder jeres datter vågen om natten. Men sandsynligvis mest øreproblemer. Det er utrolig synd for hende at hun har haft så mange problemer med ørerne, hvilket naturligvis også gør, at hun aldrig har haft en god soverytme.
Børn får hyppigt infektioner i de kolde og fugtige perioder af året og I skal være opmærksom på altid at pakke jeres datter godt ind. Hoved, hals, hænder og fødder skal holdes godt varme. Det kan også være en god idé at bruge uldent undertøj.
Vær opmærksom på at temperaturen ved gulvet ofte er lavere end højere oppe i rummet. Din datter befinder sig naturligt mest på gulvet og du skal være opmærksom på at hun ikke får træk. Frisk luft er også godt og det kan være en god idé at lufte ud en gang i løbet af dagen.
Rygning forværrer luftvejsinfektioner og I skal derfor være opmærksom på at jeres datter ikke er udsat for passiv rygning.
Da slimhinderne hæver under forkølelse, kan det være en god idé at hæve hovedgærdet i sengen. Det kan I gøre ved at lægge et ringbind under madrassen i sengen. Når man sidder op i stedet for at ligge ned, så er trykket i øret ikke så stort.
Dryp hendes næse med saltvand, så der hele tiden er fri passage. Du kan købe saltvand på apoteket, enten som spray eller som små pipetter. Hvis hun kan finde ud af at puste, så kan det være en god idé at lade hende puste i et sugerør eller købe en lille legetøjstrompet, fløjte eller lignende. At puste kan nogle gange lette trykket i øret.
Det lyder fornuftigt at lægen har sat jeres datter i penicillinbehandling. Når det flyder fra ørene taler man om en akut mellemørebetændelse, som kan skyldes en bakterie. Betændelsen presser på trommehinden, hvilket giver smerter, og når trommehinden springer, så flyder det. Desværre kommer dette ofte igen og det rammer hyppigst børn mellem ½ og 4 år.
Har I talt med lægen om smertestillende medicin? Man skal ikke begynde at give medicin til børn uden at have talt med lægen om det; men netop i jeres tilfælde kunne det være en god idé med lidt pamol til natten. Det kan I give enten som stikpille i endetarmen eller som flydende mikstur. Det kan måske være med til at give jer alle lidt mere ro.
Hvis hun har ondt i ørerne, så kan det også hjælpe at holde noget lunt ved hendes øre. Det kan f.eks. være en varm vaskeklud.
Jeg kan godt forstår at I gerne vil have hende i soveværelset, når hun er syg. På den måde føler man jo ofte, at man har lidt mere øje med, hvordan hun har det. Der er dog en risiko for at man så også reagerer lidt hurtigere på hendes lyde og småklynken, end hvis hun lå i eget værelse. Børn drømmer jo og kan også have mareridt omkring etårsalderen. Nogle gange vil de falde til ro af sig selv, hvis man lader dem. Det kan også være en idé at hjælpe dem til at skifte stilling, få en tår vand, eller bare en beroligende hånd.
Med hensyn til amning, så er dette jo tryghed for hende, samtidig med at det at synke udligner et evt. tryk i mellemøret. Hvis du selv har det godt med at amme, så ser jeg ikke nogen problemer i at det er sådan hun falder i søvn, det er trods alt vigtigt at der er ro på hos jer:o) Du skal dog ikke regne med at hun selv vil sige amningen fra, det bliver noget du skal gøre på et tidspunkt, når det passer ind i dagligdagen.
Fortsat held og lykke til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske