Svar: Min 11. mdr. gamle datter sover meget dårligt om natten pga. øreproblemer

21. december 2003

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Signe

Hvor må I være trætte i den lille familie efterhånden:o)

Jeg tror det er en blanding af øreproblemer og vane, der holder jeres datter vågen om natten. Men sandsynligvis mest øreproblemer. Det er utrolig synd for hende at hun har haft så mange problemer med ørerne, hvilket naturligvis også gør, at hun aldrig har haft en god soverytme.

Børn får hyppigt infektioner i de kolde og fugtige perioder af året og I skal være opmærksom på altid at pakke jeres datter godt ind. Hoved, hals, hænder og fødder skal holdes godt varme. Det kan også være en god idé at bruge uldent undertøj.

Vær opmærksom på at temperaturen ved gulvet ofte er lavere end højere oppe i rummet. Din datter befinder sig naturligt mest på gulvet og du skal være opmærksom på at hun ikke får træk. Frisk luft er også godt og det kan være en god idé at lufte ud en gang i løbet af dagen.

Rygning forværrer luftvejsinfektioner og I skal derfor være opmærksom på at jeres datter ikke er udsat for passiv rygning.

Da slimhinderne hæver under forkølelse, kan det være en god idé at hæve hovedgærdet i sengen. Det kan I gøre ved at lægge et ringbind under madrassen i sengen. Når man sidder op i stedet for at ligge ned, så er trykket i øret ikke så stort.

Dryp hendes næse med saltvand, så der hele tiden er fri passage. Du kan købe saltvand på apoteket, enten som spray eller som små pipetter. Hvis hun kan finde ud af at puste, så kan det være en god idé at lade hende puste i et sugerør eller købe en lille legetøjstrompet, fløjte eller lignende. At puste kan nogle gange lette trykket i øret.

Det lyder fornuftigt at lægen har sat jeres datter i penicillinbehandling. Når det flyder fra ørene taler man om en akut ...

Annonce

... mellemørebetændelse, som kan skyldes en bakterie. Betændelsen presser på trommehinden, hvilket giver smerter, og når trommehinden springer, så flyder det. Desværre kommer dette ofte igen og det rammer hyppigst børn mellem ½ og 4 år.

Har I talt med lægen om smertestillende medicin? Man skal ikke begynde at give medicin til børn uden at have talt med lægen om det; men netop i jeres tilfælde kunne det være en god idé med lidt pamol til natten. Det kan I give enten som stikpille i endetarmen eller som flydende mikstur. Det kan måske være med til at give jer alle lidt mere ro.

Hvis hun har ondt i ørerne, så kan det også hjælpe at holde noget lunt ved hendes øre. Det kan f.eks. være en varm vaskeklud.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg kan godt forstår at I gerne vil have hende i soveværelset, når hun er syg. På den måde føler man jo ofte, at man har lidt mere øje med, hvordan hun har det. Der er dog en risiko for at man så også reagerer lidt hurtigere på hendes lyde og småklynken, end hvis hun lå i eget værelse. Børn drømmer jo og kan også have mareridt omkring etårsalderen. Nogle gange vil de falde til ro af sig selv, hvis man lader dem. Det kan også være en idé at hjælpe dem til at skifte stilling, få en tår vand, eller bare en beroligende hånd.

Med hensyn til amning, så er dette jo tryghed for hende, samtidig med at det at synke udligner et evt. tryk i mellemøret. Hvis du selv har det godt med at amme, så ser jeg ikke nogen problemer i at det er sådan hun falder i søvn, det er trods alt vigtigt at der er ro på hos jer:o) Du skal dog ikke regne med at hun selv vil sige amningen fra, det bliver noget du skal gøre på et tidspunkt, når det passer ind i dagligdagen.

Fortsat held og lykke til jer alle.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder