Svar: Feber - 11 mdr.
30. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Når børn får feber, så er det et tegn på at de er syge, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj temperatur uden at fejle noget alvorligt.
Hvis et barn har høj feber, men i øvrigt virker kvikt, leger, spiser, drikker osv. så siger man at barnets almentilstand er god. Når man skal vurdere hvorvidt børn er i stand til at komme i institution er det således ikke nok at måle deres temperatur, man er nødt til at se på barnets almene tilstand.
Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. Hvis man måler en temperatur på et barn som netop har leget og løbet lidt omkring, så vil temperaturen naturligt være forhøjet. En normaltemperatur vil være under 37 om morgenen og under 37,5 om aftenen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og det er ikke det samme som at barnet har feber.
Det at barnet har feber vil som regel være et tegn på at barnet har fået en infektion ofte med et virus som f.eks. forkølelse. Små børn får højere feber end voksne, og 39-40°C er ikke ualmindeligt ved forkølelse. Da temperaturen stiger i løbet af dagen vil et forkølet barn godt kunne have en temperatur på 38 om morgenen, som så stiger til 39 om aftenen. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet har fået det værre.
Det er fint at du har valgt at holde din datter hjemme en ekstra dag, så du er sikker på at hun er helt rask. Men hun er det, som hedder afebril, når hun har 37,4. Man kalder det subfebril, når temperaturen ligger på mere end 37,8 og man taler først om feber, når barnet har 38 eller mere. Igen skal man se på barnets almene tilstand.
Håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål. Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske