5½ måned gammel og spiser om natten

30. januar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5½  måned gammel og spiser om natten

Hej Helen

Vi har en pige på 5½ måned, som har en dårlig vane, vi skal have vendt! Jeg har læst dine svar til andre der lyder til at være i samme situation, men har nu alligevel brug for dit input til netop vores situation.

Hun drikker nemlig en masse mælk om natten, og jeg ved ikke om det er tørst eller blot en dårlig vane.

En typisk dag hedder programmet:

06 - vågne og blive ammet, blive holdt vågen under familiens morgenmad
0830 - ud og sove
11 - vågne, en tår vand, en portion risgrød, leg, en flaske 30 ml til at sove på
13 - ud og sove
14/15 - vågne, ammes eller en tår vand, leg, en flaske 50 ml
15.30 - hente storesøster i børnehave, lidt mælk til at sove på
16.30/17 - sove i barnevognen, helst når den ruller (hvilket er noget rod midt i madlavningen)
18 - aftensmad med resten af familien, mos eller grød
19 - ammes og sove godnat
22/23 - en flaske 100 ml (her er vi blevet anbefalet at vække hende)
02.00 - en flaske 100 ml
04.00 - en flaske 100 ml
05.00 - en flaske 50 ml

Som du kan se er det altså nogle seje nætter vi holder os, og jeg er nået dertil, at jeg synes hun er for stor til at ...

Annonce

... være så meget vågen.

Hvordan får vi strikket en ordentlig dag sammen for hende? Kan du foreslå et bedre program? Jeg kunne godt tænke mig, at hun sov længere stræk om natten, og derudover har jeg planer om at rykke hende ind på eget værelse - selvom der hverken er gardiner for, eller specielt hyggeligt, da det p.t. er lidt af et pulterrum med flyttekasser. Vi er lidt trætte af at læse bøger med lommelygter og liste rundt for at tage hensyn til hende.

Er det tid at vi kan tage en god-nat-og-sov-godt-omgang med hende? Det virkede med hendes storesøster.

Hun er ikke specielt glad for sin sut, men accepterer den dog ca hver anden gang, men vi kan ikke rigtig bruge den om natten til at få hende til at sove videre. Det er som om hun bliver rasende af at få den stukket ind om natten!

Jeg har hele tiden ammet hende og suppleret med flaske. Pt ammer jeg 3 gange i døgnet. Skal maden om dagen simpelthen nedsættes og erstattes af mælkemåltid?

Som sidste spørgsmål: Hvad er det for noget med, at man skal hjælpe barnet med at vende sig. Det er helt nyt for mig - det gjorde vi ikke med storesøsteren.

Kærlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år