Brev:
5½ måned gammel og spiser om natten
30. januar 2007
Alder:
5 mdr.
5½  måned gammel og spiser om natten
Hej Helen
Vi har en pige på 5½ måned, som har en dårlig vane, vi skal have vendt! Jeg har læst dine svar til andre der lyder til at være i samme situation, men har nu alligevel brug for dit input til netop vores situation.
Hun drikker nemlig en masse mælk om natten, og jeg ved ikke om det er tørst eller blot en dårlig vane.
En typisk dag hedder programmet:
06 - vågne og blive ammet, blive holdt vågen under familiens morgenmad
0830 - ud og sove
11 - vågne, en tår vand, en portion risgrød, leg, en flaske 30 ml til at sove på
13 - ud og sove
14/15 - vågne, ammes eller en tår vand, leg, en flaske 50 ml
15.30 - hente storesøster i børnehave, lidt mælk til at sove på
16.30/17 - sove i barnevognen, helst når den ruller (hvilket er noget rod midt i madlavningen)
18 - aftensmad med resten af familien, mos eller grød
19 - ammes og sove godnat
22/23 - en flaske 100 ml (her er vi blevet anbefalet at vække hende)
02.00 - en flaske 100 ml
04.00 - en flaske 100 ml
05.00 - en flaske 50 ml
Som du kan se er det altså nogle seje nætter vi holder os, og jeg er nået dertil, at jeg synes hun er for stor til at være så meget vågen.
Hvordan får vi strikket en ordentlig dag sammen for hende? Kan du foreslå et bedre program? Jeg kunne godt tænke mig, at hun sov længere stræk om natten, og derudover har jeg planer om at rykke hende ind på eget værelse - selvom der hverken er gardiner for, eller specielt hyggeligt, da det p.t. er lidt af et pulterrum med flyttekasser. Vi er lidt trætte af at læse bøger med lommelygter og liste rundt for at tage hensyn til hende.
Er det tid at vi kan tage en god-nat-og-sov-godt-omgang med hende? Det virkede med hendes storesøster.
Hun er ikke specielt glad for sin sut, men accepterer den dog ca hver anden gang, men vi kan ikke rigtig bruge den om natten til at få hende til at sove videre. Det er som om hun bliver rasende af at få den stukket ind om natten!
Jeg har hele tiden ammet hende og suppleret med flaske. Pt ammer jeg 3 gange i døgnet. Skal maden om dagen simpelthen nedsættes og erstattes af mælkemåltid?
Som sidste spørgsmål: Hvad er det for noget med, at man skal hjælpe barnet med at vende sig. Det er helt nyt for mig - det gjorde vi ikke med storesøsteren.
Kærlig hilsen
Christina