Svar: Mellemørebetændelse og lungebetændelse
29. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Helle
Hvis du har mulighed for at blive hjemme et par dage ekstra så synes jeg du skal gøre det, så din dreng forhåbentlig kan komme sig over sin hoste og på den måde være lidt mere på toppen, når han skal starte i dagpleje.
Det er ikke et sted han er vandt til og i det hele taget er alt nyt omkring ham, så jeg tænker det vil være hårdt for ham, hvis han ikke når at blive rigtig rask.
I princippet må børn gerne komme i institution igen efter sygdom, når de er feberfri, uden sygdomssymptomer og kan deltage i de aktiviteter, de plejer, uden at kræve særlig pasning.
Der er så vidt jeg ved forskellige regler for hvorvidt dagplejere må give børn medicin og også for hvilken medicin. Og du kan ikke forvente at din dreng kan få sin penicillin af dagplejer. Penicillin er noget af det, der skal gives hjemme, hvorimod der kan være andre regler for børn som f.eks. jævnligt har behov for astmamedicin og lignende. Jeg synes dog ikke du skal sende ham af sted før han er ovre sin penicillinkur.
Med hensyn til at hoste og sove ude, så kommer det meget an på vind og vejr. Da det er fugtigt og koldt i øjeblikket og da din dreng har haft mellemøre og lungebetændelse, så ville jeg umiddelbart ikke lade ham sove ude. Det vil derimod være en god idé at du sørger for at lufte godt ud i rummet hvor han sover, så der er frisk luft.
Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske