Svar: Mellemørebetændelse og lungebetændelse

29. januar 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helle

Hvis du har mulighed for at blive hjemme et par dage ekstra så synes jeg du skal gøre det, så din dreng forhåbentlig kan komme sig over sin hoste og på den måde være lidt mere på toppen, når han skal starte i dagpleje.

Det er ikke et sted han er vandt til og i det hele taget er alt nyt omkring ham, så jeg tænker det vil være hårdt for ham, hvis han ikke når at blive rigtig rask.

I princippet må børn gerne komme i institution igen efter sygdom, når de er feberfri, uden sygdomssymptomer og kan deltage i de aktiviteter, de plejer, uden at kræve særlig pasning.

Der er så vidt jeg ved forskellige regler for hvorvidt dagplejere må give børn medicin og også for ...

Annonce

... hvilken medicin. Og du kan ikke forvente at din dreng kan få sin penicillin af dagplejer. Penicillin er noget af det, der skal gives hjemme, hvorimod der kan være andre regler for børn som f.eks. jævnligt har behov for astmamedicin og lignende. Jeg synes dog ikke du skal sende ham af sted før han er ovre sin penicillinkur.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til at hoste og sove ude, så kommer det meget an på vind og vejr. Da det er fugtigt og koldt i øjeblikket og da din dreng har haft mellemøre og lungebetændelse, så ville jeg umiddelbart ikke lade ham sove ude. Det vil derimod være en god idé at du sørger for at lufte godt ud i rummet hvor han sover, så der er frisk luft.

Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder