Diarré - 5 mdr.

29. januar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Diarré - 5 mdr.

Kære Helen

Tak for dit seneste svar. Jeg fulgte dine råd og det går meget bedre for min søn at underholde sig selv, så længe jeg bare er i rummet og så skifter legetøjet jævnligt. Bagepapir er et hit!!!

Nå, men nu har han haft diarré i 8 dage og har op til 12 afføringer i døgnet. Jeg synes ikke vi bestiller andet end at skifte ham, også om natten. Han har det godt og er superglad, overhovedet ikke mærket af det. Vi var til lægen for tre dage siden og fik taget afføringsprøver og samtidig konstateret at han hvert fald ikke er dehydreret. Nu kan jeg jo bare vente på svar, men jeg lurer på om der overhovedet er noget i den prøve, når han er så upåvirket.

Kan babyer godt bare have diarré i perioder uden det betyder noget? Og er det normalt at maden kan se nærmest ufordøjet ud, når den kommer ud?

Han spiser og drikker det samme som han plejer, men jeg synes ikke han drikker nok og det gjorde han heller ikke før, han fik tynd mave. Døgnet ser således ud:

Kl.7 1 dl hirsegrød med æblemos + lidt ...

Annonce

... vand
kl.8.30 1-1½ times lur
kl.11 100 ml MME
kl.12 1½-2 dl grøntsagsmos + lidt vand
kl.12.30 2 timers lur
kl.16 120 ml MME
kl.17 45 min lur
kl.18 1½-2 dl grøntsagsmos + lidt vand
kl.19 30-40 ml MME (mere som del af putteritual)
kl.19-7 sover, dog 200 ml MME kl.23 og 200 ml kl.5.30

Jeg har prøvet at tilbyde ham flaske oftere, men han gider kun at spise (og det gælder også mos), når han er meget sulten og der skal gå hvert fald tre timer mellem måltiderne. Men giver vi ham for meget fast føde? Kan det være årsagen til hans diarré?

Før diarreen havde han altid våde bleer (det er svært at vurdere om der også er tis, når der er afføring hele tiden) og som sagt stortrives han. Han vejer 8,8 kg og er ca 71 cm.

Grunden til at jeg er gået op til 3 måltider om dagen er at det virker som om mælken ikke mætter ham nok og når han så skulle have mos om eftermiddagen, så var han så sulten at han græd gennem hele måltidet og det gør han ikke mere. Tværtimod er det blevet en hyggestund.

Kærlig hilsen Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder