Svar: Kolik - 2 mdr.
24. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karina
At have et barn med kolik er utroligt hårdt og opslidende. Hvis din dreng har kolik, så handler det jo meget om at du bevarer roen og tror på at der er lys forude - som regel stopper det jo igen indenfor overskuelig fremtid.
Da du ammer, så tænker jeg at du skal forsøge at være opmærksom på hvad du spiser. Jeg ved at man normalt siger at moderens indtag ikke spiller ind via modermælken, men det er nu min erfaring at netop ved børn med kolik, så har det faktisk nogle gange en betydning.
Jeg tænker her på især meget kraftig krydret mad, kaffe, chokolade, kål og rå løg og så ved at jeg nogle mødre oplever at f.eks. spinat kan være slemt. Prøv derfor at se om du kan finde ud af om din dreng er mere rolig og har mere ro i maven alt efter hvad du indtager.
Børn der har kolik har også stor glæde ved at blive vugget og bevæget. Nogle forældre (og børn) har glæde af en sansegynge, som er en rund gynge, hvorpå barnet kan ligge. Gyngen hænger i reb 20 cm over gulvet. Når barnet ligger og bevæger sig, så vugger gyngen stille og roligt og barnet kan ligge frit og kigge sig omkring. Ulempen er at det er en gyngen som kræver rigtig meget plads, den kan dog bruges ude, når barnet bliver større.
Andre er rigtigt glade for en babyslynge idet man så kan gå med sit barn på armen, give nærhed og kontakt og samtidig have hænderne fri til at lave andet.
Nogle gange kan børn blive helt flitsbue agtige ved brystet og her kan man godt som mor have en tendens til at holde fast ved barnet, lægge en hånd på barnets hoved for at få det til brystet. Det protesterer mange børn imod og måske er det, derfor din dreng protesterer. Du kan derfor forsøge at lægge dig ned at amme. Når man ligger ned, så er der mulighed for at amme uden at han bliver holdt i favn, han føler sig derved ikke omsluttet på samme måde og slapper mere af, accepterer ligesom amningen mere. Prøv derfor at lægge dig med ham i løbet af dagen.
Prøv også når han protesterer at lægge ham til brystet igen, men i tvillingestilling. Der er børn som 'brokker sig lidt' når nedløbsrefleksen ikke efter deres mening er helt hurtig nok. Det lyder umiddelbart som om din dreng bliver lidt sur, når han skal til at arbejde lidt mere for føden.
Ved at lægge ham til i tvillingestilling, så snyder du ham til at tro at han bliver lagt til modsatte bryst og så kan du godt være heldig at få ham til at tage fat igen. Det er nogle af de små tricks man nogle gange må benytte sig af:o)
En sut kan også være en god idé og evt. sammen med en sutteklud. Det at få lov til at sutte uden at der kommer mælk med ned i maven, kan sætte gang i tarmbevægelserne og få både mad og luft igennem systemet.
Måske vil du have glæde af at læse bøgerne "Svøb dit barn - efterlign livet i mors mave, spædbarnskolik og vedvarende gråd" og "Sov Godt - en guide til forældre med små børn". Begge bøger finder du i min bogguide.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske