Svar: Kolik - 2 mdr.

24. januar 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Karina

At have et barn med kolik er utroligt hårdt og opslidende. Hvis din dreng har kolik, så handler det jo meget om at du bevarer roen og tror på at der er lys forude - som regel stopper det jo igen indenfor overskuelig fremtid.

Da du ammer, så tænker jeg at du skal forsøge at være opmærksom på hvad du spiser. Jeg ved at man normalt siger at moderens indtag ikke spiller ind via modermælken, men det er nu min erfaring at netop ved børn med kolik, så har det faktisk nogle gange en betydning.

Jeg tænker her på især meget kraftig krydret mad, kaffe, chokolade, kål og rå løg og så ved at jeg nogle mødre oplever at f.eks. spinat kan være slemt. Prøv derfor at se om du kan finde ud af om din dreng er mere rolig og har mere ro i maven alt efter hvad du indtager.

Børn der har kolik har også stor glæde ved at blive vugget og bevæget. Nogle forældre (og børn) har glæde af en sansegynge, som er en rund gynge, hvorpå barnet kan ligge. Gyngen hænger i reb 20 cm over gulvet. Når barnet ligger og bevæger sig, så vugger gyngen stille og roligt og barnet kan ligge frit og kigge sig omkring. Ulempen er at det er en gyngen som kræver rigtig meget plads, den kan dog bruges ude, når barnet bliver større.

Andre er rigtigt glade for en babyslynge idet man så kan gå med sit barn på armen, give nærhed og kontakt og samtidig have hænderne fri til at lave andet.

Nogle gange kan børn blive helt flitsbue agtige ved brystet og her kan man godt som mor have ...

Annonce

... en tendens til at holde fast ved barnet, lægge en hånd på barnets hoved for at få det til brystet. Det protesterer mange børn imod og måske er det, derfor din dreng protesterer. Du kan derfor forsøge at lægge dig ned at amme. Når man ligger ned, så er der mulighed for at amme uden at han bliver holdt i favn, han føler sig derved ikke omsluttet på samme måde og slapper mere af, accepterer ligesom amningen mere. Prøv derfor at lægge dig med ham i løbet af dagen.

Prøv også når han protesterer at lægge ham til brystet igen, men i tvillingestilling. Der er børn som 'brokker sig lidt' når nedløbsrefleksen ikke efter deres mening er helt hurtig nok. Det lyder umiddelbart som om din dreng bliver lidt sur, når han skal til at arbejde lidt mere for føden.

Ved at lægge ham til i tvillingestilling, så snyder du ham til at tro at han bliver lagt til modsatte bryst og så kan du godt være heldig at få ham til at tage fat igen. Det er nogle af de små tricks man nogle gange må benytte sig af:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En sut kan også være en god idé og evt. sammen med en sutteklud. Det at få lov til at sutte uden at der kommer mælk med ned i maven, kan sætte gang i tarmbevægelserne og få både mad og luft igennem systemet.

Måske vil du have glæde af at læse bøgerne "Svøb dit barn - efterlign livet i mors mave, spædbarnskolik og vedvarende gråd" og "Sov Godt - en guide til forældre med små børn". Begge bøger finder du i min bogguide.

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder