Svar: Røde knopper på kroppen - 7½ måned
23. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Med hensyn til kiwi og allergi, så handler dette sandsynligvis om, at hvis man har pollenallergi, så kan man reagere overfor visse fødevarer. Man kalder dette for en krydsreaktion og man ved at hvis man f.eks. har birkepollenallergi, så kan man få problemer med nødder, frugter og grøntsager. Mennesker med birkepollenallergi kan f.eks. reagere kiwi men også på æbler, pærer, rå gulerødder og hasselnødder.
Normalt vil der ikke være noget i vejen for at servere Kiwi til børn. Kiwi indeholder bla. rigtig meget C-vitamin, som jo er godt i disse forkølelsestider:o)
Det at udslættet har bredt sig over hele kroppen og tilsyneladende efter bad, gør at jeg tænker om det kan være en reaktion på en ny sæbe i badet, noget nyt vaskepulver eller lignende.
Den reaktion du beskriver lyder ikke som udslæt på grund af tænder med mere som det man kalder for nældefeber. Det er et blegrødt udslæt, som rammer mange børn. Navnet nældefeber hænger sandsynligvis sammen med at udslættet ligner det udslæt man får, hvis man har brændt sig på en brændenælde. Det sidder som regel på brystkassen, ryggen og der hvor tøjet sidder stramt, men kan også sagtens sidde på arme, ben og baller, som du beskriver.
Hos de fleste børn finder man aldrig årsagen til nældefeber. Nogle børn får det kun en enkelt gang, men hos børn som får det flere gange, vil det være en god idé at finde ud af, hvad det er barnet reagerer på. Nældefeber kan skyldes overfølsomhed, en infektion eller en kemisk påvirkning.
Hvis det drejer sig om overfølsomhed, så starter nældefeberen oftest hurtigt efter at barnet har spist. Hurtigt vil sige cirka en 1 time efter, at barnet har spist. Det kan dreje sig om fødemidler (oftest æbler, æg, fisk, nødder, skaldyr, appelsiner eller tomater) eller medicin (oftest penicillin). Ved allergi er det typisk, at der opstår nældefeber hver gang, barnet spiser det, som det ikke kan tåle.
Mange forskellige infektioner – både i halsen, ørerne, lungerne og maven - kan udløse nældefeber. Nogle gange har børn derfor feber samtidig med at de har udslættet og andre gange har børn udslæt uden at have feber.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske