Svar: Røde knopper på kroppen - 7½ måned

23. januar 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Christina

Med hensyn til kiwi og allergi, så handler dette sandsynligvis om, at hvis man har pollenallergi, så kan man reagere overfor visse fødevarer. Man kalder dette for en krydsreaktion og man ved at hvis man f.eks. har birkepollenallergi, så kan man få problemer med nødder, frugter og grøntsager. Mennesker med birkepollenallergi kan f.eks. reagere kiwi men også på æbler, pærer, rå gulerødder og hasselnødder.

Normalt vil der ikke være noget i vejen for at servere Kiwi til børn. Kiwi indeholder bla. rigtig meget C-vitamin, som jo er godt i disse forkølelsestider:o)

Det at udslættet har bredt sig over hele kroppen og tilsyneladende efter bad, gør at jeg tænker om det kan være en reaktion på en ny sæbe i badet, noget nyt vaskepulver eller lignende.

Den reaktion du beskriver lyder ikke som udslæt på grund af tænder med mere som det man kalder for nældefeber. Det er et blegrødt udslæt, som rammer mange børn. Navnet nældefeber hænger sandsynligvis sammen med at udslættet ligner det udslæt man får, hvis man har brændt sig på en brændenælde. Det sidder som regel på brystkassen, ryggen og der ...

Annonce

... hvor tøjet sidder stramt, men kan også sagtens sidde på arme, ben og baller, som du beskriver.

Hos de fleste børn finder man aldrig årsagen til nældefeber. Nogle børn får det kun en enkelt gang, men hos børn som får det flere gange, vil det være en god idé at finde ud af, hvad det er barnet reagerer på. Nældefeber kan skyldes overfølsomhed, en infektion eller en kemisk påvirkning.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis det drejer sig om overfølsomhed, så starter nældefeberen oftest hurtigt efter at barnet har spist. Hurtigt vil sige cirka en 1 time efter, at barnet har spist. Det kan dreje sig om fødemidler (oftest æbler, æg, fisk, nødder, skaldyr, appelsiner eller tomater) eller medicin (oftest penicillin). Ved allergi er det typisk, at der opstår nældefeber hver gang, barnet spiser det, som det ikke kan tåle.

Mange forskellige infektioner – både i halsen, ørerne, lungerne og maven - kan udløse nældefeber. Nogle gange har børn derfor feber samtidig med at de har udslættet og andre gange har børn udslæt uden at have feber.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre