Svar: Mistrivsel?
21. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Håber at det allerede går bare lidt bedre, nu hvor du får mit svar.
Det er sygdom som gør at din lille pige ikke rigtig tager føde til sig og det betyder naturligt at hun heller ikke tager på. At hun direkte taber sig er naturligvis ikke godt, og jeg synes også det er relevant at du drøfter det med lægen endnu engang.
Spørgsmålet er dog hvad alternativet er? Det lægen kan gøre er at indlægge jer og det kan naturligvis også blive nødvendigt, hvis det fortsætter sådan. Men som du beskriver det lige nu, så tænker jeg at det er mere sandsynligt at hun vil spise, når hun er hjemme og at det er vigtigt at hun får så meget ro omkring sig som muligt, så hun hurtigt kan blive rask.
Med den alder hun har nu, kan hun jo stort set spise alt, så giv hende alt hvad hun viser interesse for. Sørg for at hun får væske nok, giv hende gerne æblejuice, da det indeholder natrium og kalium, giv hende frugt og andet vandholdigt. Mad i små mængder er bedre end ingen mad og så er det væskeindtaget du hovedsageligt skal fokusere på. Hvis hun først bliver dehydreret, så bliver hun rigtig skidt og så kan I ikke undgå indlæggelse.
I kan tale med lægen om, hvorvidt hun skal have en antibiotisk behandling for de væskefyldte ører - selvom de umiddelbart ikke mener at der er betændelse. Det er jo en lægelig vurdering. Det er bare vigtigt at hun ikke vedbliver at have feber, ikke vil spise osv.
Så hold overfor lægen fast i din bekymring og at du gerne vil have hun bliver fulgt op på. Men sig samtidig til dig selv, at hun skal igennem det her inden hun kan spise igen og så længe hun ikke er frisk, så er det især væskeindtaget du skal fokusere på.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske