Svar: Bleudslæt eller svampeinfektion?
21. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Det lyder helt sandsynligt at din datter har fået lidt svamp i bleområdet og hun skal behandles med brentan som du selv. Nu er det sådan at der findes forskellige former for brentansalve, noget bruges i munden, andet kan bruges andre steder på kroppen og måske du kan bruge det samme som du har fået til dig selv - ellers kan du på apoteket købe en brentan babypasta som er i håndkøb.
Du må prøve at læse indlægssedlen i det Brentan du har fået og se om det kan bruges til din datter. Ellers må du kontakte lægen eller forsøge med det der kan fåes i håndkøb.
Med hensyn til dårlig ånde hos børn, så er det vigtigt at skelne imellem den dårlige lugt, der kan være fra munden om morgenen, når barnet vågner efter natten, den lugt der følger med en evt. bøvs og så hvis barnet løbende dagen igennem har dårlig lugt fra munden.
En hyppig årsag til dårlig ånde hos børn er, hvis mundhygiejnen ikke er i orden. Det er vigtigt at få børstet barnets tænder godt mindst to gange om dagen. Og det skal gøres af en voksen. Hvis barnet lider af meget dårlig ånde, kan det også hjælpe at børste blidt på tungen med tandbørsten.
Derudover må man også tænke på om barnet har betændte mandler. Hvis barnet ofte er forkølet, er generet af hævede polypper og mandler kan det give dårlig ånde. Madrester og bakterier kan gemme sig i små hulrum i mandlerne. En øre-næse-hals læge vil hurtigt kunne fortælle om det er problemet.
Derudover har det betydning hvor tit man spiser og hvilken type kost man får, men da din datter endnu ikke er så gammel, så er dette nok ikke så aktuelt hos jer.
Det bedste du kan gøre er at sørge for en god mundhygiejne, hvor du også børster evt. belægninger væk fra tungen. Giv din datter hyppige måltider og gerne brød og andet der skal tykkes godt, så munden har noget at arbejde med. Et gammel husmoderråd er at bruge danskvand (med brus). Hun skal ikke have store mængder af det. Normalt vil det være godt at skylle munden i det, men det er uhensigtsmæssigt at lære hende at skylle mund og spytte ud, så prøv at lade hende drikke lidt og se hvad hun siger til det. Det er jo meget lidt hun skal have.
Hvis det er et vedvarende problem, synes jeg du skal få en øre-næse-hals læge til at se på hende.
Fortsat held og lykke til jer begge og jeg håber I snart får bugt med svampeinfektion hos både mor og barn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske