Svar: Bleudslæt eller svampeinfektion?

21. januar 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Line

Det lyder helt sandsynligt at din datter har fået lidt svamp i bleområdet og hun skal behandles med brentan som du selv. Nu er det sådan at der findes forskellige former for brentansalve, noget bruges i munden, andet kan bruges andre steder på kroppen og måske du kan bruge det samme som du har fået til dig selv - ellers kan du på apoteket købe en brentan babypasta som er i håndkøb.

Du må prøve at læse indlægssedlen i det Brentan du har fået og se om det kan bruges til din datter. Ellers må du kontakte lægen eller forsøge med det der kan fåes i håndkøb.

Med hensyn til dårlig ånde hos børn, så er det vigtigt at skelne imellem den dårlige lugt, der kan være fra munden om morgenen, når barnet vågner efter natten, den lugt der følger med en evt. bøvs og så hvis barnet løbende dagen igennem har dårlig lugt fra munden.

En hyppig årsag til dårlig ånde hos børn er, hvis mundhygiejnen ikke er i orden. Det er vigtigt at få børstet barnets tænder godt mindst to gange om dagen. Og det skal gøres af en voksen. Hvis barnet lider af meget dårlig ånde, kan det også hjælpe at børste blidt på tungen med tandbørsten.

Derudover må man også tænke på om ...

Annonce

... barnet har betændte mandler. Hvis barnet ofte er forkølet, er generet af hævede polypper og mandler kan det give dårlig ånde. Madrester og bakterier kan gemme sig i små hulrum i mandlerne. En øre-næse-hals læge vil hurtigt kunne fortælle om det er problemet.

Derudover har det betydning hvor tit man spiser og hvilken type kost man får, men da din datter endnu ikke er så gammel, så er dette nok ikke så aktuelt hos jer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det bedste du kan gøre er at sørge for en god mundhygiejne, hvor du også børster evt. belægninger væk fra tungen. Giv din datter hyppige måltider og gerne brød og andet der skal tykkes godt, så munden har noget at arbejde med. Et gammel husmoderråd er at bruge danskvand (med brus). Hun skal ikke have store mængder af det. Normalt vil det være godt at skylle munden i det, men det er uhensigtsmæssigt at lære hende at skylle mund og spytte ud, så prøv at lade hende drikke lidt og se hvad hun siger til det. Det er jo meget lidt hun skal have.

Hvis det er et vedvarende problem, synes jeg du skal få en øre-næse-hals læge til at se på hende.

Fortsat held og lykke til jer begge og jeg håber I snart får bugt med svampeinfektion hos både mor og barn:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor