Svar: Omgangssyge?
11. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Lone
Der er rigtig mange som er syge i øjeblikket og det er hårdt for de små, da de jo ikke tåler at tabe sig så meget som vi voksne.
Det vigtigste lige nu er dog at du får din dreng til at drikke. Han har brug for at få sit væskebehov dækket - lysten til mad kommer stille og roligt tilbage igen. Du må prøve at give ham lidt af den mad, du ved han rigtig godt kan lide og prøve at kræse for ham.
Du må gerne give ham lidt letfordøjeligt, og noget som er let at spise og du må også gerne hjælpe ham lidt på vej. Men du skal passe på med ikke kun at servere de meget søde og lækre ting, da han i kraft af sin alder er så bevidst nu, at han godt ved, han får en reaktion fra dig, hvis han lukker munden sammen.
Så du skal ikke være for hård, men prøve at lokke ham lidt og servere mad, som ikke kræver for meget af ham og som du ved han kan lide og samtidig skal du finde en balance, så han ikke får nye idéer og kommer ind i en dårlig vane med at spise.
Det tager tid at komme sig oven på en virus, du kan sikkert også fornemme det fra dig selv, og han er jo stadig bare et lille myr. Der sker ikke noget ved at han får havregrød et par enkelte aftener, hvis han gerne vil det, men prøv forholdsvis hurtigt at komme tilbage til den mad I andre spiser og som han er vandt til at spise.
Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske