Svar: Omgangssyge?

11. januar 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lone

Der er rigtig mange som er syge i øjeblikket og det er hårdt for de små, da de jo ikke tåler at tabe sig så meget som vi voksne.

Det vigtigste lige nu er dog at du får din dreng til at drikke. Han har brug for at få sit væskebehov dækket - lysten til mad kommer stille og roligt tilbage igen. Du må prøve at give ham lidt af den mad, du ved han rigtig godt kan lide og prøve at kræse for ham.

Du må gerne give ham lidt letfordøjeligt, og noget som er let at spise og du må også gerne hjælpe ham lidt på vej. Men du skal passe på med ikke kun at servere de meget søde og lækre ting, da han i kraft af sin alder er så bevidst nu, at han godt ved, han ...

Annonce

... får en reaktion fra dig, hvis han lukker munden sammen.

Så du skal ikke være for hård, men prøve at lokke ham lidt og servere mad, som ikke kræver for meget af ham og som du ved han kan lide og samtidig skal du finde en balance, så han ikke får nye idéer og kommer ind i en dårlig vane med at spise.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det tager tid at komme sig oven på en virus, du kan sikkert også fornemme det fra dig selv, og han er jo stadig bare et lille myr. Der sker ikke noget ved at han får havregrød et par enkelte aftener, hvis han gerne vil det, men prøv forholdsvis hurtigt at komme tilbage til den mad I andre spiser og som han er vandt til at spise.

Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.