Svar: Meget sygdom
8. januar 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Emils nervøse mor
Jeg kan godt forstå I synes situationen er uholdbar, når Emil er så meget syg som han er og det er, som jeres læge også har sagt, utroligt at det bliver ved, da han trods alt har gået i institution et stykke tid nu.
Helt overordnet set, så synes jeg umiddelbart at det vil være synd at flytte ham. Han trives tilsyneladende rigtig godt, hvor han er og det at flytte er en stressfaktor for børn. Da han står for at skulle flytte til børnehave i løbet af det næste år, så lyder det som om at det kunne være en bjørnetjeneste at gøre ham, at flytte ham flere gange - simpelthen fordi han trives (bortset fra sygdom).
Det er naturligvis oplagt at tænke på om Emil kan have et dårligt immunforsvar som giver ham alle disse sygedage og det lyder som en rigtig god idé at få ham tjekket - det lyder forøvrigt som om I har en rigtig god læge, som tager jer alvorligt - dejligt:o)
Hvis blodprøverne ikke viser noget, så tænker jeg at I skal undersøge om man I institutionen kan lave nogle ændringer. Man ved f.eks. at det at hjælpe børnene med at få vasket hænder er med til at nedsætte sygedage i institutioner betydeligt. Derudover tænker jeg at I kan prøve at tale med institutionen og andre forældre om, hvorvidt de også oplever at børnene er meget syge - måske er der fugtproblemer, træk ved gulvet eller andre ting, som man skal have ændret på? Jeg siger ikke at der er det, men det var da værd at overveje og så synes jeg du skal prøve at tale med personalet omkring netop det med hygiejnen og håndvask.
Der er lavet undersøgelser som viser at man kan opnå 30% færre sygedage, hvis børn og personale i daginstitutioner undervises i hygiejne. Det handler bl.a. om:
- Personalet bør ikke bære ringe, ure eller kunstige negle
- Håndvask skal vare i mindst 15 sek.
- Efter håndvask plejes huden på hænderne med et egnet hudplejemiddel
Både personale og børn bør foretage grundig håndvask:
- Når børnene kommer ind fra udendørs arealer med jord på hænderne
- Før madlavning
- Under madlavning, når der skiftes arbejdsgang
- Før spisning
- Efter toiletbesøg
- Efter at børnene er blevet hjulpet med toiletbesøg
- Efter næsepudsning
- Efter anvendelse af engangshandsker
- Efter sortering af urent vasketøj
Kilde: Sundhedsstyrelsens vejledning om håndhygiejnen i daginstitutioner.
Mit umiddelbare råd er derfor ikke at flytte jeres dreng, men mere at tage en snak om, hvorvidt man kan gøre noget for at mindske infektionsrisikoen i institutionen. Den type infektioner jeres dreng får tænker jer kan nedsættes betydeligt ved gode rutiner.
I Odense har sundhedsplejerskerne bla. lavet et projekt som hedder "Prinsessen som ikke ville vaske hænder", måske det kan bruges til noget. Det henvender sig hovedsageligt til børnehavebørn, men god håndhygiejne kan sagtens indføres i en vuggestue.
Håber det hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske