Svar: Meget sygdom

8. januar 2007

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Emils nervøse mor

Jeg kan godt forstå I synes situationen er uholdbar, når Emil er så meget syg som han er og det er, som jeres læge også har sagt, utroligt at det bliver ved, da han trods alt har gået i institution et stykke tid nu.

Helt overordnet set, så synes jeg umiddelbart at det vil være synd at flytte ham. Han trives tilsyneladende rigtig godt, hvor han er og det at flytte er en stressfaktor for børn. Da han står for at skulle flytte til børnehave i løbet af det næste år, så lyder det som om at det kunne være en bjørnetjeneste at gøre ham, at flytte ham flere gange - simpelthen fordi han trives (bortset fra sygdom).

Det er naturligvis oplagt at tænke på om Emil kan have et dårligt immunforsvar som giver ham alle disse sygedage og det lyder som en rigtig god idé at få ham tjekket - det lyder forøvrigt som om I har en rigtig god læge, som tager jer alvorligt - dejligt:o)

Hvis blodprøverne ikke viser noget, så tænker jeg at I skal undersøge om man I institutionen kan lave nogle ændringer. Man ved f.eks. at det at hjælpe børnene med at få vasket hænder er med til at nedsætte sygedage i institutioner betydeligt. Derudover tænker jeg at I kan prøve at tale med institutionen og andre forældre om, hvorvidt de også oplever at børnene er meget syge - måske er der fugtproblemer, træk ved gulvet eller andre ting, som man skal have ændret på? Jeg siger ikke at der er det, men det var da værd at overveje og så synes jeg du skal ...

Annonce

... prøve at tale med personalet omkring netop det med hygiejnen og håndvask.

Der er lavet undersøgelser som viser at man kan opnå 30% færre sygedage, hvis børn og personale i daginstitutioner undervises i hygiejne. Det handler bl.a. om:

- Personalet bør ikke bære ringe, ure eller kunstige negle
- Håndvask skal vare i mindst 15 sek.
- Efter håndvask plejes huden på hænderne med et egnet hudplejemiddel

Både personale og børn bør foretage grundig håndvask:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Når børnene kommer ind fra udendørs arealer med jord på hænderne
- Før madlavning
- Under madlavning, når der skiftes arbejdsgang
- Før spisning
- Efter toiletbesøg
- Efter at børnene er blevet hjulpet med toiletbesøg
- Efter næsepudsning
- Efter anvendelse af engangshandsker
- Efter sortering af urent vasketøj

Kilde: Sundhedsstyrelsens vejledning om håndhygiejnen i daginstitutioner.

Mit umiddelbare råd er derfor ikke at flytte jeres dreng, men mere at tage en snak om, hvorvidt man kan gøre noget for at mindske infektionsrisikoen i institutionen. Den type infektioner jeres dreng får tænker jer kan nedsættes betydeligt ved gode rutiner.

I Odense har sundhedsplejerskerne bla. lavet et projekt som hedder "Prinsessen som ikke ville vaske hænder", måske det kan bruges til noget. Det henvender sig hovedsageligt til børnehavebørn, men god håndhygiejne kan sagtens indføres i en vuggestue.

Håber det hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet