Mere og mere urolige aftener og nætter

8. januar 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mere og mere urolige aftener og nætter

Kære Helen

Vi er desperate efter rolige aftener og nattesøvn!

De sidste 3-4 uger har vores nu 8½ mdr. gamle dreng haft sværere og sværere ved at finde roen om aftenen og lige så stille har det også bredt sig om natten. Om dagen er der ikke de store problemer, dog har vi i den sidste tid oplevet ham mere træt end sædvanlig, hvilket vi tillægge den urolige nattesøvn. Han sover to gange om dagen og bliver puttet uden at gøre alt for meget vrøvl og falder fint i søvn af sig selv.

Om aftenen får han bryst og jeg synger en sang for ham. Derefter ligger jeg ham i seng og han sover nærmest i det øjeblik han lægger hovedet på madrassen. Så går der præcis tyve minutter og han vågner op med et vræl og så starter balladen. Nogle gange kan han finde roen ved at få sutten og en hånd at holde i, men det eskalere i løbet af aftenen. Han virrer rundt i sengen, kaster sutten væk, skubber vores hænder væk.

Når vi har ”kæmpet” længe nok er han kommet op på armen. Så varer det 5-10 minutter før han falder i søvn der, men så kan vi godt have balladen igen efter 10 minutter. Sådan kan det køre i op til tre timer før han endelig overgiver sig. De sidste par dage har nætterne også været meget urolige. I nat vågnede han ulykkelig igen og igen – også efter vi dødtrætte overgav os og lod ham komme op i vores seng. Det minder snart om hans tidligere ”kolikdage”…

Her til aften har vi på skift siddet inde hos ham. Han skreg en time før han overgav sig. Han fik løbende sutten, en hånd eller hjælp til at lægge sig til rette, men 2 min. efter var den gal igen. Og da han endelig faldt i søvn, gik der igen 20 min. og så var han på den igen.

Vi har tidligere med succes lært ham at sove selv med ”se til” metoden, og indtil dette begyndte oplevede vi flere gange, at han ...

Annonce

... sov igennem uden hjælp fra os overhovedet.

Han kravler ikke endnu, men er tydeligt blevet mere mobil på det sidste – han er nu i stand til at trille et hvilket som helst sted hen i stuen han vil, og det er også tydeligt, at han ”øver sig” når han skal sove, så det spiller naturligvis ind. Vi er også opmærksomme på separationsangsten. Dog mærker ikke noget til den i løbet af dagen. Kun få gange, når vi har været sammen med andre, har han været ked af det og kun Moar dur, men efter en halv times tid er det over igen.

Vores bekymring – ud over den manglende nattesøvn – er, hvorvidt han ”køre med os” eller om det virkelig kan være rigtigt, at vi er nødt til at sidde med ham i armene det meste af aftenen og efterhånden også natten med, for at han kan få lidt søvn? Handler det om, at vi skal bruge nogle dage på at gøre ham klart, at han altså ikke kommer op og sove på arm?

Det skal siges, at han er en stædig lille hidsigprop, der ved, hvad han vil ;o).

Vil du mene, at vi imødekommer hans evt. separationsangst ved at sidde hos ham og hjælpe ham uden at tage ham op – også selvom han skriger? Det skal siges, at vi trækker ham langt før vi tager ham op. Da søvnen jo tidligere har kørt så godt, er vi bekymret for, om vi skaber/har skabt nogle dårlige vaner.

Vi vil så gerne have vendt denne onde cirkel – har du nogle erfaringer/råd du kan hjælpe os med?

Lige en sidste ting. I nat oplevede vi, at han i perioder sov på maven, da han lå i vores seng (hvor der var masser af plads til at vende sig, for mor og far flytter sig selvfølgelig for den lille herre ;o)). Er risikoen for vuggedød der længere, når han ligger sådan? Vi er stadig meget opmærksomme på temperaturen i soveværelset og vi og vores hjem er totalt røgfrit.

Mange hilsner Mikkel og Lena

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin