Svar: Kolik - 1 mdr.
5. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Karina
Jeg er ked af at høre at din dreng har kolik, det er hårdt for jer alle:o) På den positive side hører så, at det jo stopper igen på et tidspunkt, så der er lys forude selvom alt lige nu virker håbløst:o)
Dernæst vil jeg sige at det er en helt utrolig flot vægtøgning din dreng har. Du må have rigtig god mælk, så det er ihvert fald ikke mad han mangler. Det må være dejligt for dig at vide, at du har god mælk til ham og det viser hans vægtøgning jo virkelig. Da amningen fungerer så godt, så synes jeg du skal passe på med at tage ham fra undervejs - der kommer jo som du skriver heller ikke nogen bøvs alligevel.
Prøv at se om du kan komme ind i en rytme, hvor du giver ham fra den ene side, lader ham spise godt og effektivt der. Når han så virker færdig fra den ene side, så holder du en pause, skifter ham osv. og her kan han så bøvse, gylpe, prutte osv. som han har behov for. Herefter tilbyder du ham toppen fra den anden side - nogle gange vil han dreje hovedet væk og sige nej tak, andre gange vil han die kortvarigt og atter andre gange vil han spise i længere tid - det er okay, det er et tilbud.
Herefter er hans amning overstået, han er færdig med at spise og du kan regne med at han er godt mæt. Prøv at se om du kan lære ham at bruge en sut. Vælg en model med 'ring' hvorigennem du trækker en stofble, - det hjælper med at holde sutten i munden, når han skal sove og det giver tryghed at have en sådan sutteklud.
Det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne og får dermed luften igennem systemet. Derfor er en sut rigtig god til en dreng som din. Når han søger, vil det ikke altid være behov for mælk, men helt automatisk lægger man ham til brystet (det er kun moderligt og instinktivt at gøre det), men når han sutter ved brystet så får han også mælk igennem systemet og jeg tror det vil være godt for ham at sutte uden at få mælk igennem maven, da maven så hele tiden skal arbejde.
Nogle gange hjælper kogt vand også på børn med kolik. Man skal normalt ikke give kogt vand til børn som ammes og som er sunde og raske. Det er også meget vigtigt at det kogte vand ikke kommer til at fylde så meget at det tager pladsen op for den egentlige mad, men et par skefulde kogt vand og så en sut, kunne gøre godt hos jer.
Jeg får indtryk af at du kommer til at amme ham forholdsvis hyppigt, måske deraf også al den gylpen og derfor tænker jeg at det vil være godt at amme som ovenfor beskrevet og så bruge en sut ind imellem. Han kan fint spise hver 3-4 time.
Derudover tænker jeg at der er to bøger på markedet som kunne være rigtig gode for dig at overveje. Den ene er bogen "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" af Dr. Harry Zehnwirth samt tilhørende CD. Du kan læse mere under min bogguide. Den anden bog er "Svøb dit barn - efterlign livet i mors mave, spædbarnskolik/vedvarende gråd" af Kirsten Sellin. Den kan du også læse mere om i min bogguide.
Med hensyn til din angst for at han skal gylpe i søvne, så gylper børn på meget forskellige tidspunkter både når de sover og når de er vågne. Det er vigtigt at du sørger for at hans hoved er drejet til siden, så du er sikker på at gylpen kan løbe ud af munden. Derudover vil det være en god idé at du eleverer hans hoved lidt, så han ligger lidt højere med hovedet end resten af kroppen. Lad en lille pude, et ringbind eller lignende ligger under madrassen i hovedenden. Han skal ikke ligge med en pude, det er hele madrassen som skal løftes.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske