Søvnrytme og skemad?

5. januar 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnrytme og skemad?

Hej Helen

Vores datter er 4 måneder gammel. Hun er en glad pige, der pludrer og smiler meget. Hun vågner som regel ved 8.30 tiden, bliver ammet, og er for det meste vågen 1½ time, hvorefter hun tager en formiddagslur på ½-1 time. Herefter bliver hun igen ammet. Hun er ca vågen et par timer, og bliver ammet et par gange i det tidsrum. Herefter sover hun en god lur i barnevognen. Det plejer at være 2-3 timer, men i den sidste uge, har hun sovet 4 timer i streg.

Hun bliver ammet flere gange om aftenen, og kan tit falde i søvn hos mig, og virker rimelig træt, men vil absolut ikke sove, hvis vi lægger hende i vuggen. Min kæreste går ofte rundt med hende i baby slyngen (Hugga baby bag), hvor hun også falder i søvn.

Hun får faktisk aldrig flaske. Det er kun sket, hvis hun har skreget meget, hvor vi har givet hende kamillete eller vand med lidt sukker i. Det sker sjældent. Hun vil dog godt tage flaske, hvis jeg har malket lidt ud, hvilket jeg kun gør, hvis jeg skal være væk fra hende i flere timer:-)

Nu kommer jeg så til nætterne, hvor hun de sidste par uger ikke har sovet, som hun ...

Annonce

... plejer. Førhen vågnede hun midt på natten og først på morgenen. Blev ammet ca. 2 gange om natten. Hun bliver ammet inden, vi går i seng ved ca. 22.30/23.30 tiden. Hun vågner ca. hver anden time, er urolig, skriger ikke, men ligger bare og er vågen med benene i vejret og hænderne eller tommeltotten i munden (bruger ellers sut). Jeg ammer hende, hvor hun så falder til ro, men hun vågner hurtigt igen, når jeg lægger hende tilbage i vuggen, hvor hun jo har sovet fint selv før hen.

Nu må jeg så indrømme, at efter at blive vækket flere gange i løbet af natten, så får hun lov til at sove videre oppe i sengen hos os, for dér falder hun i søvn med det samme. Det er sikkert ren og skær hygge og tryghed :-) Hun vågner dog fortsat med ca. 2 timers mellemrum, hvor jeg ammer hende hver gang.

Mine spørgsmål er, om jeg behøver at amme hende hver gang, hun vågner? Er hun sulten hver gang? Hvordan får vi hende til at sove lidt længere tid ad gangen? Er det tid til at indøve et sovemønster for hende? Måske skal hun starte på lidt skemad?

Hvad har du af gode råd? :-)

På forhånd tak.
Kærlig hilsen M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far