Brev:
Søvnrytme og skemad?
5. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Søvnrytme og skemad?
Hej Helen
Vores datter er 4 måneder gammel. Hun er en glad pige, der pludrer og smiler meget. Hun vågner som regel ved 8.30 tiden, bliver ammet, og er for det meste vågen 1½ time, hvorefter hun tager en formiddagslur på ½-1 time. Herefter bliver hun igen ammet. Hun er ca vågen et par timer, og bliver ammet et par gange i det tidsrum. Herefter sover hun en god lur i barnevognen. Det plejer at være 2-3 timer, men i den sidste uge, har hun sovet 4 timer i streg.
Hun bliver ammet flere gange om aftenen, og kan tit falde i søvn hos mig, og virker rimelig træt, men vil absolut ikke sove, hvis vi lægger hende i vuggen. Min kæreste går ofte rundt med hende i baby slyngen (Hugga baby bag), hvor hun også falder i søvn.
Hun får faktisk aldrig flaske. Det er kun sket, hvis hun har skreget meget, hvor vi har givet hende kamillete eller vand med lidt sukker i. Det sker sjældent. Hun vil dog godt tage flaske, hvis jeg har malket lidt ud, hvilket jeg kun gør, hvis jeg skal være væk fra hende i flere timer:-)
Nu kommer jeg så til nætterne, hvor hun de sidste par uger ikke har sovet, som hun plejer. Førhen vågnede hun midt på natten og først på morgenen. Blev ammet ca. 2 gange om natten. Hun bliver ammet inden, vi går i seng ved ca. 22.30/23.30 tiden. Hun vågner ca. hver anden time, er urolig, skriger ikke, men ligger bare og er vågen med benene i vejret og hænderne eller tommeltotten i munden (bruger ellers sut). Jeg ammer hende, hvor hun så falder til ro, men hun vågner hurtigt igen, når jeg lægger hende tilbage i vuggen, hvor hun jo har sovet fint selv før hen.
Nu må jeg så indrømme, at efter at blive vækket flere gange i løbet af natten, så får hun lov til at sove videre oppe i sengen hos os, for dér falder hun i søvn med det samme. Det er sikkert ren og skær hygge og tryghed :-) Hun vågner dog fortsat med ca. 2 timers mellemrum, hvor jeg ammer hende hver gang.
Mine spørgsmål er, om jeg behøver at amme hende hver gang, hun vågner? Er hun sulten hver gang? Hvordan får vi hende til at sove lidt længere tid ad gangen? Er det tid til at indøve et sovemønster for hende? Måske skal hun starte på lidt skemad?
Hvad har du af gode råd? :-)
På forhånd tak.
Kærlig hilsen M.