Svar: Efter feberen
25. december 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Molly
Feber er et tegn på at barnet er sygt, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det betyder at børn godt kan være meget syge, selvom feber ikke er særligt høj, på samme måde som at børn kan være kun 'lidt' syge, selvom feberen er meget høj. Når man vurderer hvor syge børn er, kan man altså ikke kun nøjes med at se på temperaturen, men er også nødt til at se på barnet generelt.
Hvis barnet leger, pludrer, kravler rundt og gerne vil drikke og spise lidt, så har barnet det okay - man siger at almen tiltanden er god. Hvis barnet modsat ikke leger, ligger passivt hen, ikke spiser eller drikker og generelt opfører sig meget anderledes end det plejer, så er almentilstanden dårlig.
For at vende tilbage til min start, så er feber altid et tegn på sygdom og et barn med feber bør aldrig sove ude, aldrig slæbes rundt i forretninger, på besøg eller lignende - man er naturligvis nødt til at køre ud, når man skal ses af lægen eller på apoteket - men ellers skal et barn med feber være hjemme.
Når feberen er væk, så skal man fortsat se på barnets almen tilstand og det er den, som skal være med til at vurdere, hvorvidt barnet er parat til at komme uden for eller ej. Som du beskriver din datter, så lyder det således okay at trille en tur i barnevognen og få lidt frisk luft, få luftet ud derhjemme osv. Men der er jo også stor forskel på dette og så på at give hende flyverdragt på og placere hende i en sandkasse.
Det er en skrøne og der er ikke dokumentation for at barnet hærdes mod infektioner ved at sove udendøre. Det er dog korrekt at frisk luft og et godt indeklima generelt er vigtigt, men der er stadig stor forskel på at skabe frisk luft og godt indeklima og på at opholde sig ude i længere tid.
Så en barnevognstur, dagen efter feber, hvis jeres datters almen tilstand virker okay, vil være helt i orden. Men med feber skal hun ikke ud, med mindre der er tale om f.eks. et lægebesøg.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god bedring. God jul og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske