Svar: Efter feberen

25. december 2006

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Molly

Feber er et tegn på at barnet er sygt, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det betyder at børn godt kan være meget syge, selvom feber ikke er særligt høj, på samme måde som at børn kan være kun 'lidt' syge, selvom feberen er meget høj. Når man vurderer hvor syge børn er, kan man altså ikke kun nøjes med at se på temperaturen, men er også nødt til at se på barnet generelt.

Hvis barnet leger, pludrer, kravler rundt og gerne vil drikke og spise lidt, så har barnet det okay - man siger at almen tiltanden er god. Hvis barnet modsat ikke leger, ligger passivt hen, ikke spiser eller drikker og generelt opfører sig meget anderledes end det plejer, så er almentilstanden dårlig.

For at vende tilbage til min start, så er feber altid et tegn på sygdom og et barn med feber bør aldrig sove ude, aldrig slæbes rundt i forretninger, på besøg eller lignende - man er naturligvis nødt til at køre ud, når man skal ses af lægen eller på apoteket - men ellers skal et barn med feber være ...

Annonce

... hjemme.

Når feberen er væk, så skal man fortsat se på barnets almen tilstand og det er den, som skal være med til at vurdere, hvorvidt barnet er parat til at komme uden for eller ej. Som du beskriver din datter, så lyder det således okay at trille en tur i barnevognen og få lidt frisk luft, få luftet ud derhjemme osv. Men der er jo også stor forskel på dette og så på at give hende flyverdragt på og placere hende i en sandkasse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er en skrøne og der er ikke dokumentation for at barnet hærdes mod infektioner ved at sove udendøre. Det er dog korrekt at frisk luft og et godt indeklima generelt er vigtigt, men der er stadig stor forskel på at skabe frisk luft og godt indeklima og på at opholde sig ude i længere tid.

Så en barnevognstur, dagen efter feber, hvis jeres datters almen tilstand virker okay, vil være helt i orden. Men med feber skal hun ikke ud, med mindre der er tale om f.eks. et lægebesøg.

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god bedring. God jul og godt nytår.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.