Svar: Fra massiv forstoppelse til diarré fra den ene dag til den anden

19. december 2006

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Sikke noget, men nu er der da kommet gang i maven - det er sørme også en ordentlig dosis der skulle til. Hvis I allerede er stoppet med laktulosen, når I får dette svar, så er det jo sådan det er, men måske skulle I så prøve at give bare 2-3 ml hver anden dag, så hun ikke er helt uden.

Det er fordi hun sidste gang reagerede så voldsomt på at I stoppede og derfor måske ville have bedre af en langsom nedtrapning. Det er jo ikke meningen at hun skal blive ved med at have så stor en dosis som lægen har ordineret, men nu er der gang i det og så skal I så finde ud af hvilken dosis der mon kan passe til hende og holde maven fornuftigt i gang.

Det kan godt være en reaktion på tænder, men det kan også sagtens være en reaktion på varmen, poolvandet, aircondition osv. mange får en eller anden form for infektion under ...

Annonce

... ferierejser.

Hvorvidt I skal øge hende i skemad kommer helt an på, hvor meget hun spiser til hvert måltid. Hvis hun virker sulten og til at kunne klare mere, så må I gerne øge hende til 4 måltider dagligt, men det kan også være at hun sagtens kan klare sig med 3 fortsat.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hun har fortsat behov for en del mælk. De fleste børn på hendes alder drikke fortsat mellem 900-1000ml dagligt og frem mod 9 måneders alderen nedsættes dette til ca 750 ml. Mellem 9-12 måneder nedsættes mælkeindtaget yderligere til ca 500ml som er den mængde hun har behov for efter 1 års alderen - alt incl. altså både mælk af kop, en portion yoghurt osv.

Måske skulle I prøve at give hende lidt brød, da de kan hjælpe på maven, reven æble og lidt neutral yoghurt kan også være godt og det kan I sikkert godt få fat i.

Rigtig god bedring med hende:o) Og glædelig jul der ned i sydens sol:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.