Svar: Fra massiv forstoppelse til diarré fra den ene dag til den anden
19. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Sikke noget, men nu er der da kommet gang i maven - det er sørme også en ordentlig dosis der skulle til. Hvis I allerede er stoppet med laktulosen, når I får dette svar, så er det jo sådan det er, men måske skulle I så prøve at give bare 2-3 ml hver anden dag, så hun ikke er helt uden.
Det er fordi hun sidste gang reagerede så voldsomt på at I stoppede og derfor måske ville have bedre af en langsom nedtrapning. Det er jo ikke meningen at hun skal blive ved med at have så stor en dosis som lægen har ordineret, men nu er der gang i det og så skal I så finde ud af hvilken dosis der mon kan passe til hende og holde maven fornuftigt i gang.
Det kan godt være en reaktion på tænder, men det kan også sagtens være en reaktion på varmen, poolvandet, aircondition osv. mange får en eller anden form for infektion under ferierejser.
Hvorvidt I skal øge hende i skemad kommer helt an på, hvor meget hun spiser til hvert måltid. Hvis hun virker sulten og til at kunne klare mere, så må I gerne øge hende til 4 måltider dagligt, men det kan også være at hun sagtens kan klare sig med 3 fortsat.
Hun har fortsat behov for en del mælk. De fleste børn på hendes alder drikke fortsat mellem 900-1000ml dagligt og frem mod 9 måneders alderen nedsættes dette til ca 750 ml. Mellem 9-12 måneder nedsættes mælkeindtaget yderligere til ca 500ml som er den mængde hun har behov for efter 1 års alderen - alt incl. altså både mælk af kop, en portion yoghurt osv.
Måske skulle I prøve at give hende lidt brød, da de kan hjælpe på maven, reven æble og lidt neutral yoghurt kan også være godt og det kan I sikkert godt få fat i.
Rigtig god bedring med hende:o) Og glædelig jul der ned i sydens sol:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske