Svar: Vil pludselig ikke spise - 7 mdr.
8. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Regine
Det lyder som om din datter ikke er helt på toppen og det kan være både forkølelsen, evt. feber, tænder osv. der pludselig spiller ind på hendes appetit. Det er helt naturligt at børn i en sådan periode ikke spiser særligt meget og det sker der ikke noget ved. Det vigtigste er at hun drikker, og det gør hun jo især hos dig.
Det bedste du kan gøre er at servere lidt let og lækker for hende. Noget af den mad du ved hun bedst kan lide, når man er syg, så må man gerne forkæles lidt. Det er vigtigt at du tilbyder hende mad i løbet af dagen, så hun fortsat har mulighed for at få noget at spise, men her må du så tro på at hvis hun har lyst, så spiser hun så også.
Vand kan hun drikke masser af og det er fint at du ind imellem også tilbyder brystet - det er dejligt for hende, netop fordi hun ikke er helt frisk.
Du skal dog være opmærksom på at hun hurtigt kan komme til at nyde det så meget, at det bliver 'for rart' for hende, således at hun begynder at drikke mere og mere hos dig og spise mindre og mindre rigtig mad. Det lyder lidt som om I kan komme dertil og her skal du så prøve at lirke brystet ud af munden på hende, så hun trøstes og finder roen, men så hun ikke får lov til at øge din mælkeproduktion så meget at det tager pladsen op for anden mad.
Det er naturligvis en balance, så sålænge lillepigen er syg, så skal hun have lov til at have bryst, men når tænderne er brudt igennem og forkølelsen er på retur, så skulle hun gerne begynde at spise mere mad og skære ned på amningerne igen:o)
Hvis hun virker sløv eller påvirket, anderledes end hun plejer, får feber osv. så må du drøfte det med lægen. Lige nu lyder hun okay og jeg tænker at du godt kan se tiden an et par dage mere, med mindre hun altså har ændret sig siden du skrev til mig:o)
Rigtig god bedring med hende og god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske