Svar: Vil pludselig ikke spise - 7 mdr.

8. december 2006

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Regine

Det lyder som om din datter ikke er helt på toppen og det kan være både forkølelsen, evt. feber, tænder osv. der pludselig spiller ind på hendes appetit. Det er helt naturligt at børn i en sådan periode ikke spiser særligt meget og det sker der ikke noget ved. Det vigtigste er at hun drikker, og det gør hun jo især hos dig.

Det bedste du kan gøre er at servere lidt let og lækker for hende. Noget af den mad du ved hun bedst kan lide, når man er syg, så må man gerne forkæles lidt. Det er vigtigt at du tilbyder hende mad i løbet af dagen, så hun fortsat har mulighed for at få noget at spise, men her må du så tro på at hvis hun har lyst, så spiser hun så også.

Vand kan hun drikke masser af og det er fint at du ind imellem også tilbyder brystet - det er dejligt for hende, netop fordi hun ikke er helt frisk.

Du skal dog være opmærksom på at hun hurtigt kan komme til at nyde det så ...

Annonce

... meget, at det bliver 'for rart' for hende, således at hun begynder at drikke mere og mere hos dig og spise mindre og mindre rigtig mad. Det lyder lidt som om I kan komme dertil og her skal du så prøve at lirke brystet ud af munden på hende, så hun trøstes og finder roen, men så hun ikke får lov til at øge din mælkeproduktion så meget at det tager pladsen op for anden mad.

Det er naturligvis en balance, så sålænge lillepigen er syg, så skal hun have lov til at have bryst, men når tænderne er brudt igennem og forkølelsen er på retur, så skulle hun gerne begynde at spise mere mad og skære ned på amningerne igen:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun virker sløv eller påvirket, anderledes end hun plejer, får feber osv. så må du drøfte det med lægen. Lige nu lyder hun okay og jeg tænker at du godt kan se tiden an et par dage mere, med mindre hun altså har ændret sig siden du skrev til mig:o)

Rigtig god bedring med hende og god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte