Brev:
Vil pludselig ikke spise - 7 mdr.
8. december 2006
Alder:
7 mdr.
Vil pludselig ikke spise - 7 mdr.
Hej Helen
Min datter på snart 8 måneder har siden i tirsdags ikke ville have ret meget fast føde. Hun var snottet allerede fredag, spiste kun halvt så meget fast føde tirsdag som hun plejer, og onsdag fik hun så 39 i feber og ville slet intet fast føde have. Torsdag og i dag, fredag, er hun feberfri men fortsat meget snottet, og hoster også lidt, og da har det også kun været mellem 2-10 mundfulde, jeg har kunne få i hende ved hvert måltid (havregrød morgen, grøntsagsmos frokost og eftermiddag, og grøntsagsmos med kød, fisk eller kylling om aftenen - alt hjemmelavet).
Hun vil meget gerne ammes og har virkelig også fået øget min produktion de seneste dage - men hun kan jo ikke leve af min mælk alene, så jeg er lidt bekymret. Det kommer bag på mig hvor vanvittigt frustrerende det er for mig, når hun ikke vil spise, og slår til skeen så der kommer mad ud over det hele - jeg bliver virkelig irriteret og måtte i dag gå i køkkenet og tælle til 10 for ikke at vise hende min irritation.
Jeg er rigtigt bekymret over at hun ikke vil spise, selvom hun virker som om hun har det godt og har masser af energi. Det står også i skærende kontrast til de seneste 3 ugers tid hvor hun har spist som aldrig før. 2 dl. til alle 4 måltider har hun været oppe på, og jeg har tænkt at det nok var fordi hun er begyndt at kravle, og dermed bruger en masse energi på det.
Jeg vil tro at hun vejer omkring 8,5 kilo og ser fin ud med tykke lår og kinder, og et par ekstra hager :-) Hvor længe må hun fortsætte med at spise så lidt? Hvad tror du at det kan skyldes? Er det forkølelsen, eller kan det være tænder (hun har pt 3, men jeg kan se 4-5 stykker som er ved at bryde igennem)? Har læst at tandfrembrud kan gå ud over appetitten (det gjorde det nu ikke ved de eksisterende 3....). Eller er det normalt at svinge så meget i appetit? Skal hun undersøges af en læge for sin manglende appetit, eller skal jeg bare se tiden an og fortsætte med at tilbyde hende mad som hidtil, og så må hun spise det hun nu engang spiser?
Et sidste spørgsmål: Jeg er lidt i et dilemma omkring amningen, for da hun jo ikke spiser så meget mad, men rigtig gerne vil ammes, er jeg jo tilbøjelig til at amme hende en masse, men jeg vil jo heller ikke amme hende for meget, for hun skal jo også have appetit til den faste føde... så jeg gør det at jeg først lægger hende til efter at hun er blevet tilbudt fast føde. Men om natten giver jeg hende mælk hver gang hun vil, (var ellers begyndt at give sut oftere og oftere for at forsøge at vænne hende fra natamningen) fordi jeg er så bange for at hun ikke får nok næring om dagen for tiden.
Skal jeg bare amme løs så længe hun ikke spiser, eller skal jeg "gøre hende mere sulten" ved at undlade amningen og så satse på at hun så vil have sin mad?
Det blev endnu engang et laaangt spørgsmål :-)
Kærlig hilsen
Regine