Svar: Langvarig hoste og opkast
21. november 2006
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er helt korrekt at lægerne her i Danmark normalt siger at man ikke skal give hostestillende, da hosterefleksen er en naturlig forsvarsmekanisme mod røg, slim eller snot og derfor ikke bør hindres.
Men har I overvejet om din datter kunne have astmatisk bronchitis, for så skal hun naturligvis behandles?
Når små børn bliver forkølede og det bliver de desværre tit, så hoster de nogle gange i flere uger og samtidig har de en hvæsende vejrtrækning - det lyder næsten som en kaffemaskine, der trænger til at blive afkalket. En sådan langvarig hoste med hvæsende vejrtrækning kaldes astmatisk bronkitis.
Til små børn giver man medicinen i en spray, som kaldes en spacer. En spacer er et slags rør af metal eller plastik, som medicinen sprayes ind i, hvorefter barnet stille og roligt kan indånde medicinen.
Jeg synes du skal få en læge til at se på din datter igen og forklare hvordan situationen er og at det medicin I har fået ingen effekt har. Beskriv det som du fortæller mig og forklar at hun gerne vil spise, men hoster så meget at hun efterhånden ikke får meget næring. Det lyder som om din datter er meget medtaget nu og jeg synes derfor det er helt relevant at få hende tjekket igen - tal med lægen om muligheden for at det kan være astmatisk bronchitis.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske