Langvarig hoste og opkast

21. november 2006

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Langvarig hoste og opkast

Kære Helen

Jeg plejer at skrive til dig omkring kost, og har nu brug for din hjælp omkring, når det kommer op/ud igen.

Karla på 9 mdr, har i snart små 3 uger hostet en del, og det topper i øjeblikket helt gevaldigt. Det startede med, at hendes far for 1 måned siden fik noget halsbetændelse af en art, og fik antibiotika for det. Det er overstået nu men derefter begyndte han at hoste meget, og den har han så smittet os andre med :0(

Vi har haft en læge ude og se til os og pigerne, og han mente ikke der var tale om hverken lunge eller halsbetændelse, men derimod tør hoste pga. vejrklimaet her i Sydspanien som på denne årstid er meget fugtig og med skiftende vejr. Nogle dage er det 28 C - andre dage 18 C og blæsende kold vind. Han sagde, at det var meget normalt og at hans egen børn også gik og hostede.

Vi har fået noget hostestillende til pigerne, men det hjælper ikke, og så vidt jeg har kunne læse, her i din brevkasse, er det ikke noget du anbefaler til børn? Ud over det har vi fået noget som skulle tage en infektion Mucosan jarabe men det hjælper heller ikke.

Karla er dog den der lider mest af det da hun kaster alt sin mad op. Hun hoster dagen lang og om natten også. Hosten er meget tør, og hun hoster hvidt/klart gennemsigtig slim op. I de sidste dage, har hun kastet alt sin mad (både mme flasker og grød/mos) op pga. den voldsomme hoste. Hun har ikke feber, men hun er begyndt at virke godt afkræftet og ked af det. Hver gang hun får et ...

Annonce

... hosteanfald, bliver hun helt slap i kroppen bagefter og putter sig ind til mig. Selvfølgelig fordi hendes lille krop bruger så mange kræfter på at hoste.

Mit spørgsmål er om det kan være rigtigt, at vi bare skal vente på at hosten går væk, når hun nu ikke kan holde mad og drikke i sig ? Lægen sagde godt nok at det er normalt at man får tør hoste, eller at man faktisk får lunge eller halsbetændelse pga. vejrklimaet.

Jeg er godt klar over, at så længe hun ikke har feber, eller hoster gul eller grøn slim op, ikke er en betændelse, men er der noget man kan gøre for at hjælpe hende ?

Hun har trods sin hoste en fin appetit men har pga. hosten ingen rytme ift. mad. Hun tilbydes mad kort tid efter hun har hostet/kastet sin mad op, hvorefter hun hoster/kaster det op igen, alt efter hvor lang tid der går før hun hun hoster igen.

Vi gør alt for at hun ikke skal græde OVERHOVEDET, for begynder hun først på det, kan det udløse et hosteanfald. Hun sover uregelmæssigt, da hun vågner ved at hun hoster, og hun er i det hele taget ret medtaget.

Jeg sørger for at give hende masser af vand hele tiden, og efter hvert opkast. I går kastede hun op 15 gange og i dag 5 gange indtil nu men dagen er ikke omme endnu.... Hvis hun f.eks. kaster sin mad (grød eller flaske) op 1 time efter hun har fået mad, hvor meget af maden mon hun så har nået at optage i kroppen ?

Nå ja, så er hun i dag blevet snot forkølet.

Med venlig hilsen

En mor med bræk på tøjet....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin