Brev:
Langvarig hoste og opkast
21. november 2006
Alder:
9 mdr.
Langvarig hoste og opkast
Kære Helen
Jeg plejer at skrive til dig omkring kost, og har nu brug for din hjælp omkring, når det kommer op/ud igen.
Karla på 9 mdr, har i snart små 3 uger hostet en del, og det topper i øjeblikket helt gevaldigt. Det startede med, at hendes far for 1 måned siden fik noget halsbetændelse af en art, og fik antibiotika for det. Det er overstået nu men derefter begyndte han at hoste meget, og den har han så smittet os andre med :0(
Vi har haft en læge ude og se til os og pigerne, og han mente ikke der var tale om hverken lunge eller halsbetændelse, men derimod tør hoste pga. vejrklimaet her i Sydspanien som på denne årstid er meget fugtig og med skiftende vejr. Nogle dage er det 28 C - andre dage 18 C og blæsende kold vind. Han sagde, at det var meget normalt og at hans egen børn også gik og hostede.
Vi har fået noget hostestillende til pigerne, men det hjælper ikke, og så vidt jeg har kunne læse, her i din brevkasse, er det ikke noget du anbefaler til børn? Ud over det har vi fået noget som skulle tage en infektion Mucosan jarabe men det hjælper heller ikke.
Karla er dog den der lider mest af det da hun kaster alt sin mad op. Hun hoster dagen lang og om natten også. Hosten er meget tør, og hun hoster hvidt/klart gennemsigtig slim op. I de sidste dage, har hun kastet alt sin mad (både mme flasker og grød/mos) op pga. den voldsomme hoste. Hun har ikke feber, men hun er begyndt at virke godt afkræftet og ked af det. Hver gang hun får et hosteanfald, bliver hun helt slap i kroppen bagefter og putter sig ind til mig. Selvfølgelig fordi hendes lille krop bruger så mange kræfter på at hoste.
Mit spørgsmål er om det kan være rigtigt, at vi bare skal vente på at hosten går væk, når hun nu ikke kan holde mad og drikke i sig ? Lægen sagde godt nok at det er normalt at man får tør hoste, eller at man faktisk får lunge eller halsbetændelse pga. vejrklimaet.
Jeg er godt klar over, at så længe hun ikke har feber, eller hoster gul eller grøn slim op, ikke er en betændelse, men er der noget man kan gøre for at hjælpe hende ?
Hun har trods sin hoste en fin appetit men har pga. hosten ingen rytme ift. mad. Hun tilbydes mad kort tid efter hun har hostet/kastet sin mad op, hvorefter hun hoster/kaster det op igen, alt efter hvor lang tid der går før hun hun hoster igen.
Vi gør alt for at hun ikke skal græde OVERHOVEDET, for begynder hun først på det, kan det udløse et hosteanfald. Hun sover uregelmæssigt, da hun vågner ved at hun hoster, og hun er i det hele taget ret medtaget.
Jeg sørger for at give hende masser af vand hele tiden, og efter hvert opkast. I går kastede hun op 15 gange og i dag 5 gange indtil nu men dagen er ikke omme endnu.... Hvis hun f.eks. kaster sin mad (grød eller flaske) op 1 time efter hun har fået mad, hvor meget af maden mon hun så har nået at optage i kroppen ?
Nå ja, så er hun i dag blevet snot forkølet.
Med venlig hilsen
En mor med bræk på tøjet....