Svar: Farve på afføring
4. december 2003
Alder:
19 mdr.
Din datter har højst sandsynligt fået en virus i mave-tarmsystemet, hvilket børn ofte får på denne årstid.
Det er ikke noget man vil gøre noget ved, da virus ikke kan behandles med penicillin. I øvrigt ville penicillin nok også slå maven mere i stykker.
Sålænge din datter trives, ikke har feber eller på anden måde virker påvirket, så er det helt i orden. Det er meget fint at du har givet skånekost i et par dage. Fortsæt med det.
Det kan være en god idé at give yoghurt og andre mælkeprodukter, men også lidt æblejuice er godt ved tynd mave. Æbler er i det hele taget godt, da de har et højt indhold af natrium og kalium, som man taber, hvis man har diarré og opkastning. Lidt rå revne æbler på en portion havregrød eller lignende kunne være en idé.
Der er ikke noget faretruende ved en afføring som er sennepsfarvet. Det skal du tage roligt indtil videre. Børn kan også få lidt grønlige afføinger et par gange, uden at det har betydning.
Du skal reagere hvis hun har decideret diarré eller bliver utilpas på anden måde. Du skal reagere, hvis afføringen pludselig er sort og ildelugtende (tegn på blod), eller kit-farvet.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske