Svar: Forkølelse, feber og røde knopper
15. november 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
En næsesuger kan være udmærket at bruge en gang imellem til børn som endnu ikke mestrer det at pudse næse. Som du beskriver din dreng lige nu, så lyder det dog ikke som om den ville have nogen effekt, da der ikke kommer noget ud. Det lyder som om din dreng måske har lidt hævede og generede slimhinder og derfor "snøvler" lidt og det tænker jeg skal have lidt ro.
Giv ham lidt varmt at drikke, som kan løsne og give lidt passage. Sørg for at elevere hans hovedende lidt der hvor han sover.
Forkølelse starter ofte med utilpashed, snue og tilstopning af næsen. Efter 1-2 dage løber næsen med klar væske, som senere kan blive tyk og gul. Herefter kan barnet ofte få feber, hoster, nyser og har ondt i halsen. Forkølelse skyldes en virus og der er således ikke nogen behandling.
Hans udslæt mellem ballerne kan godt hænge sammen med forkølelsen, men det kan også være pga af et evt. skift af bleer.
Med hensyn til at savle, så har jeg aldrig hørt at børn med hypermobile led skulle savle mere end andre børn og jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvad sammenhængen skulle være. Desværre:o)
Fortsat held og lykke og god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske