Brev:
Natteuro efter start med grød og andre spørgsmål
15. november 2006
Alder:
4 mdr.
Natteuro efter start med grød og andre spørgsmål
Hej Helen
Ja, så har jeg så brug for dine super råd igen!
Min søn som nu efterhånden er 4,5 mdr. er startet op på grød og vi er på 2 små måltider dagligt. Frokost tid - ca. 1 dl. risgrød - Aftensmad - ca. 1 dl. grøntsagsmos - er stadig på kartofler og gulerødder.
Det går rigtig fint med det og han syntes det er meget spændende og lækkert - har virkelig været klar til det. Drikker lidt vand af snapseglas - der kommer dog mere ved siden af :-) - øvelse gør mester.
Derudover ammer jeg ham så meget han gider - hvilke er ca. 6 - 7 gange i døgnet - hvoraf en eller to er natamninger.
Grøden mætter ham meget, selvom det er ret små mængder - ville så gerne amme ham efter måltid, men der er han for mæt - så jeg ammer ham som regel inden han lægges til lure. Det fungerer fint.
Han har aldrig ammet ret lang tid af gangen, max 10 min - så gider han ikke det mere, men han mangler vist ikke noget.
Hvor meget mælk skal en fyr i den alder have?...
Afføring - Har han hver 4 dag ca. og den er blevet væsentlig mere fast og ændret lugt. Problemet er at han simpelthen kan ligge en hel nat og "arbejde" på det. Ikke så han græder og er ked af det, men "bare" vågen, roder rundt, urolig etc. Det medfører totalt manglende nattesøvn fra både hans og min side.
Jeg ender med at lægge og massere ham og lave benøvelser. Og han er bare vågen...
Har forsøgt med sveskegrød, massage etc - tror dog ikke han er forstoppet, så ville han vel være ulykkelig?....Hvad kan jeg gøre for at hjælpe det på vej, og få lidt roligere nætter?
Opvågning efter sengelægning - Vores søn bliver lagt i seng ca. kl. 20 - indrømmer der ikke lige er helt fast ritual endnu. Så det svinger. Men som regel kl. 20 efter vores store søn er blevet lagt. Er en del alene med dem, så lillebror hører allerede godnathistorier :-).
Godnat til store søn, skifter lige en ble, går derefter ind i soveværelset med lillebror, slukker lys - ammer ham eller giver ham en flaske og så sover han temmelig hurtigt. Lægger ham i hans seng - som han ikke er helt vild med endnu - går ud. Så vågner han så igen ca. 1 time efter! - lysvågen, spræller, smiler, store øjne....Prøver at putte ham godt, give ham sutten etc, hvisker stille at roligt at han skal sove igen, aer ham på kinden - men det er bare som om han vågner endnu mere - jeg går ud og så ligger han ellers og roder rundt og mener bestemt ikke han skal sove - nærmest chokeret over at ligge der i sengen - som om han ikke helt fatter hvad der foregår.
Ender med jeg tager ham op - endten ammer ham lidt mere - eller går rundt med ham på armen, til han falder i søvn! - dårlig vane, men det virker - og med to børn og far på arbejde - gælder det om at få hurtigt ro. Mit største ønske er bare at lære ham at sove godt - at kunne lægge ham stille og roligt, sige godnat og så rimelig hurtig ro på - optimist - men det må da kunne gøres? Hvad kan man forvente af en 4,5 mdr baby?
Tænker jo straks om han nu er mæt nok etc?....
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Louise