Natteuro efter start med grød og andre spørgsmål

15. november 2006

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Natteuro efter start med grød og andre spørgsmål

Hej Helen

Ja, så har jeg så brug for dine super råd igen!

Min søn som nu efterhånden er 4,5 mdr. er startet op på grød og vi er på 2 små måltider dagligt. Frokost tid - ca. 1 dl. risgrød - Aftensmad - ca. 1 dl. grøntsagsmos - er stadig på kartofler og gulerødder.

Det går rigtig fint med det og han syntes det er meget spændende og lækkert - har virkelig været klar til det. Drikker lidt vand af snapseglas - der kommer dog mere ved siden af :-) - øvelse gør mester.

Derudover ammer jeg ham så meget han gider - hvilke er ca. 6 - 7 gange i døgnet - hvoraf en eller to er natamninger.

Grøden mætter ham meget, selvom det er ret små mængder - ville så gerne amme ham efter måltid, men der er han for mæt - så jeg ammer ham som regel inden han lægges til lure. Det fungerer fint.

Han har aldrig ammet ret lang tid af gangen, max 10 min - så gider han ikke det mere, men han mangler vist ikke noget.
Hvor meget mælk skal en fyr i den alder have?...

Afføring - Har han hver 4 dag ca. og den er blevet væsentlig mere fast og ændret lugt. Problemet er at han simpelthen kan ligge en hel nat og "arbejde" på det. Ikke så han græder og er ked af det, men "bare" vågen, roder rundt, urolig etc. Det medfører totalt manglende nattesøvn fra både hans og min side.

Jeg ender med at lægge og massere ham og lave benøvelser. Og han er bare vågen...

Har forsøgt med sveskegrød, massage etc - tror dog ikke han er forstoppet, så ville han vel være ulykkelig?....Hvad kan jeg gøre for at hjælpe det på ...

Annonce

... vej, og få lidt roligere nætter?

Opvågning efter sengelægning - Vores søn bliver lagt i seng ca. kl. 20 - indrømmer der ikke lige er helt fast ritual endnu. Så det svinger. Men som regel kl. 20 efter vores store søn er blevet lagt. Er en del alene med dem, så lillebror hører allerede godnathistorier :-).

Godnat til store søn, skifter lige en ble, går derefter ind i soveværelset med lillebror, slukker lys - ammer ham eller giver ham en flaske og så sover han temmelig hurtigt. Lægger ham i hans seng - som han ikke er helt vild med endnu - går ud. Så vågner han så igen ca. 1 time efter! - lysvågen, spræller, smiler, store øjne....Prøver at putte ham godt, give ham sutten etc, hvisker stille at roligt at han skal sove igen, aer ham på kinden - men det er bare som om han vågner endnu mere - jeg går ud og så ligger han ellers og roder rundt og mener bestemt ikke han skal sove - nærmest chokeret over at ligge der i sengen - som om han ikke helt fatter hvad der foregår.

Ender med jeg tager ham op - endten ammer ham lidt mere - eller går rundt med ham på armen, til han falder i søvn! - dårlig vane, men det virker - og med to børn og far på arbejde - gælder det om at få hurtigt ro. Mit største ønske er bare at lære ham at sove godt - at kunne lægge ham stille og roligt, sige godnat og så rimelig hurtig ro på - optimist - men det må da kunne gøres? Hvad kan man forvente af en 4,5 mdr baby?

Tænker jo straks om han nu er mæt nok etc?....

Glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder