Svar: Mellemørebetændelse og ingen appetit - 13 måneder
14. november 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Camilla
Jeg håber at Benjamin allerede har fået det bedre her, hvor jeg svarer dig:o)
Det er helt normalt at miste appetitten, når man er syg. Ofte hjælper det lidt med panodil, da det nedsætter feberen og fjerne smerterne og når pillen så virker, så kan man få barnet til at spise lidt. Men dermed ikke sagt at børn skal stoppes med panodil:o)
Det vigtigste når man er syg er faktisk at få noget at drikke. Når man kaster op, har diarré og ikke indtager særlig meget væske, så er der risiko for at man bliver dehydreret og børn som mangler væske kan blive rigtigt dårlige. Derfor er det vigtigt at du tilbyder Benjamin så meget at drikke, som han nu kan tage til sig.
Mælk kan ofte give kvalme, så det kan gøre tingene værre. Derimod hjælper det ofte at få lidt juice og lidt saft kan også bruges. Vand er naturligvis også altid en god ting.
Det er en god idé at tilbyde frugt, som også er vandholdigt. Det kan være melon, appelsin og lignende. Gennem frugt får barnet både lidt i maven og også lidt væske, selvom det naturligvis ikke er de store mængder. Mange børn kan også godt lide at få agurk eller tomat, når de har det lidt skidt.
Alt efter barnets alder kan man overveje om man skal tilbyde lidt is, evt. sodavandsis. Både fordi det frisker men også fordi der også kommer lidt væske ind på denne måde.
Ellers handler det meget om at tænke alternativt og forsøge at gøre det lidt mere spændende at drikke. Det kan være Benjamin kan drikke af en juicebrik med sugerør (det kan også sagtens være at han er for lille til det endnu), det kan være sjovt at drikke af små kopper, som hører til et legekøkken osv.
Med hensyn til mad, så er det vigtigt at vælge noget som han godt kan lide. I forhold til diarré, er det en god idé med lidt brød, men også reven æble kan være rigtig godt. Måske et par kiks kunne forsøges. Men generelt handler det altså om at tilbyde ham det han viser interesse for.
Rigtig god bedring med ham, håber at han hurtigt får det bedre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske