Svar: Mellemørebetændelse og ingen appetit - 13 måneder

14. november 2006

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Camilla

Jeg håber at Benjamin allerede har fået det bedre her, hvor jeg svarer dig:o)

Det er helt normalt at miste appetitten, når man er syg. Ofte hjælper det lidt med panodil, da det nedsætter feberen og fjerne smerterne og når pillen så virker, så kan man få barnet til at spise lidt. Men dermed ikke sagt at børn skal stoppes med panodil:o)

Det vigtigste når man er syg er faktisk at få noget at drikke. Når man kaster op, har diarré og ikke indtager særlig meget væske, så er der risiko for at man bliver dehydreret og børn som mangler væske kan blive rigtigt dårlige. Derfor er det vigtigt at du tilbyder Benjamin så meget at drikke, som han nu kan tage til sig.

Mælk kan ofte give kvalme, så det kan gøre tingene værre. Derimod hjælper det ofte at få lidt juice og lidt saft kan også bruges. Vand er naturligvis også altid en god ting.

Det er en god idé at tilbyde frugt, som også er vandholdigt. Det kan være melon, appelsin og lignende. Gennem frugt får barnet både ...

Annonce

... lidt i maven og også lidt væske, selvom det naturligvis ikke er de store mængder. Mange børn kan også godt lide at få agurk eller tomat, når de har det lidt skidt.

Alt efter barnets alder kan man overveje om man skal tilbyde lidt is, evt. sodavandsis. Både fordi det frisker men også fordi der også kommer lidt væske ind på denne måde.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ellers handler det meget om at tænke alternativt og forsøge at gøre det lidt mere spændende at drikke. Det kan være Benjamin kan drikke af en juicebrik med sugerør (det kan også sagtens være at han er for lille til det endnu), det kan være sjovt at drikke af små kopper, som hører til et legekøkken osv.

Med hensyn til mad, så er det vigtigt at vælge noget som han godt kan lide. I forhold til diarré, er det en god idé med lidt brød, men også reven æble kan være rigtig godt. Måske et par kiks kunne forsøges. Men generelt handler det altså om at tilbyde ham det han viser interesse for.

Rigtig god bedring med ham, håber at han hurtigt får det bedre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far