Svar: Opkast - for meget mad?
11. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Det kunne umiddelbart godt lyde som om din datter overspiser lidt i øjeblikket, det kan dog også godt være at hun bare har lidt kvalme og måske føler sig lidt sløj - sådanne dage kan vi andre jo også have - især her hvor det er koldere i vejret, det er jo tiden hvor man let får en virus.
Jeg tror bestemt ikke at du skal være urolig for din datters vægt. Hun spiser hyppigt og godt og det lyder som om hun bliver fint dækket ind.
Du kan forsøge at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Læg evt. en pude eller et par ringbind ind under madrassen ved hovedenden, så hun kommer til at ligge lidt skråt.
Jeg ved at det tidligere har været svært at få hende til at tage et sut, men det kunne måske være en mulighed i stedet for brystet? Hun er jo blevet ældre nu. Derudover tænker jeg at I måske kunne forsøge med lidt kogt vand. Hvis jeres datter har lidt maveuro i øjeblikket, så hjælper det kogte vand måske lidt og kan give lidt ro.
Det er ubehageligt når hun kaster så voldsomt op og det er klart at du i denne periode, skal være lidt ekstra opmærksom og sørge for at få hende op, så hun kan komme af med det, når det presser på. Det er rigtig fint det du allerede gør og jeg er ret sikker på at det er en periode og at hun må have fået en eller anden form for mavereaktion - har storesøster ikke noget? Nogle gange så er de større børns reaktion anderledes, så det kan sagtens være at hun klager over lidt hoved eller mavepine eller at hun er lidt forkølet, hoster - samme virus kan så godt give opkastning hos den lille.
Knus herfra. Det skal nok gå alt sammen. Ha nu en rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske