Svar: Opkast - for meget mad?

11. november 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pia

Det kunne umiddelbart godt lyde som om din datter overspiser lidt i øjeblikket, det kan dog også godt være at hun bare har lidt kvalme og måske føler sig lidt sløj - sådanne dage kan vi andre jo også have - især her hvor det er koldere i vejret, det er jo tiden hvor man let får en virus.

Jeg tror bestemt ikke at du skal være urolig for din datters vægt. Hun spiser hyppigt og godt og det lyder som om hun bliver fint dækket ind.

Du kan forsøge at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Læg evt. en pude eller et par ringbind ind under madrassen ved hovedenden, så hun kommer til at ligge lidt skråt.

Jeg ved at det tidligere har været svært at få hende til at tage et sut, men det kunne måske være en mulighed i stedet for brystet? Hun er jo blevet ældre nu. Derudover ...

Annonce

... tænker jeg at I måske kunne forsøge med lidt kogt vand. Hvis jeres datter har lidt maveuro i øjeblikket, så hjælper det kogte vand måske lidt og kan give lidt ro.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er ubehageligt når hun kaster så voldsomt op og det er klart at du i denne periode, skal være lidt ekstra opmærksom og sørge for at få hende op, så hun kan komme af med det, når det presser på. Det er rigtig fint det du allerede gør og jeg er ret sikker på at det er en periode og at hun må have fået en eller anden form for mavereaktion - har storesøster ikke noget? Nogle gange så er de større børns reaktion anderledes, så det kan sagtens være at hun klager over lidt hoved eller mavepine eller at hun er lidt forkølet, hoster - samme virus kan så godt give opkastning hos den lille.

Knus herfra. Det skal nok gå alt sammen. Ha nu en rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder